Folytassuk az esélyegyenlőtlenséggel! A nemzetközi
vizsgálatok adatai világosan, egyértelműen alátámasztják azt az állítást, hogy
Magyarországon szélsőséges mértékben összefügg egymással a tanulási eredmény és
a szociális helyzet. A PISA vizsgálatban a résztvevő tanulók szocioökonómiai
státusát egy ESCS nevű index segítségével jellemzik. (Az ESCS az Economic,
Social and Cultural Status kifejezés rövidítése). Megvizsgálható, kiszámítható,
hogy ez az index milyen mértékben kap szerepet a teszteredmények alakulásában
(pontosabban meghatározható, hogy a teszteredmények varianciájából hány
százalékot magyaráz az ESCS index varianciája). 10% alatt van ennek az értéke
az olyan országokban (pl. Finnország, Norvégia, Kanada, Korea), ahol csak kis
mértékben függ össze egymással a tanulás eredménye és a szociális helyzet.
Magyarországon az érték általában nagyobb 20%-nál. Az OECD országok körében
2000-2012-ig (mind az öt mérésben), és mindhárom tesztben (összesen 15 adat)
egy eset kivételével a három legnagyobb arány közül a miénk volt az egyik. (Az
egyetlen kivétel 2006-ban a természettudományi tesztben volt, amikor a 29 OECD
országot tekintve a mi adatunk „csak” az ötödik legnagyobb volt.) (Az adatok a
mindenki számára hozzáférhető PISA tanulmányokból valók.)
Sokan magyarázzák az iskolai egyenlőtlenségeket azzal, hogy
Magyarországon egyébként is súlyosak a társadalmi egyenlőtlenségek, az iskola
pusztán tükrözi ezeket. Ez az érvelés azonban sántít. Az iskolai
egyenlőtlenségek az itt bemutatandó értelemben Magyarországon felülmúlják a
társadalmi egyenlőtlenségek szintjét. Országok egy csoportját (amelyekkel
kapcsolatban sikerült adatokat gyűjtenem) sorrendbe állíthatjuk az un. GINI-indexük
szerint, illetve mondjuk a 2012. évi PISA szövegértés tesztben az oktatási
egyenlőtlenségeket jellemző, az ESCS indexszel összefüggésben fentebb már szerepeltetett
mutatójuk alapján. A GINI-index egy a közgazdászok által a társadalmi
egyenlőtlenségek kvantitatív jellemzésére használt mutató, 0 és 100 között
lehet az értéke. Az iskolai egyenlőtlenséget jellemző mutató is 0 és 100 között
mozoghat. Az alábbi táblázatban összegzem az eredményt:
Az OECD országok
Gini-indexei (a
2015-ben
hozzáférhető legfrissebb
értékek)
|
|
A 2012. évi PISA
szövegértés
tesztben,
az OECD országokban
az ESCS index által
magyarázott
varianciahányad
|
||
|
|
|
|
|
Szlovénia
|
23,7
|
|
Norvégia
|
6,3
|
Dánia
|
24,8
|
|
Finnország
|
7,5
|
Csehország
|
24,9
|
|
Japán
|
7,9
|
Hollandia
|
25,1
|
|
Kanada
|
8,1
|
Belgium
|
25,9
|
|
Svédország
|
9,1
|
Svédország
|
26,1
|
|
Izland
|
6,3
|
Ausztria
|
26,3
|
|
Hollandia
|
10,8
|
Szlovákia
|
26,6
|
|
Olaszország
|
9,7
|
Norvégia
|
26,8
|
|
Korea
|
7,9
|
Finnország
|
27,8
|
|
Mexikó
|
10,9
|
Izland
|
28,0
|
|
Egyesült
Királyság
|
11,8
|
Svájc
|
28,7
|
|
Görögország
|
12,0
|
Magyarország
|
28,9
|
|
Észtország
|
6,8
|
Ausztrália
|
30,3
|
|
Ausztrália
|
12,0
|
Luxemburg
|
30,4
|
|
Spanyolország
|
12,5
|
Németország
|
30,6
|
|
Izrael
|
11,2
|
Franciaország
|
30,9
|
|
Egyesült
Államok
|
12,6
|
Korea
|
31,1
|
|
Lengyelország
|
13,4
|
Észtország
|
31,3
|
|
Svájc
|
13,9
|
Olaszország
|
31,9
|
|
Szlovénia
|
14,2
|
Egyesült
Királyság
|
32,3
|
|
Belgium
|
14,7
|
Lengyelország
|
32,8
|
|
Írország
|
15,1
|
Kanada
|
33,7
|
|
Törökország
|
14,5
|
Írország
|
33,9
|
|
Csehország
|
14,8
|
Spanyolország
|
34,0
|
|
Németország
|
15,0
|
Portugália
|
34,2
|
|
Ausztria
|
15,3
|
Görögország
|
34,4
|
|
Dánia
|
15,3
|
Új-Zéland
|
36,2
|
|
Luxemburg
|
15,6
|
Izrael
|
37,6
|
|
Portugália
|
16,5
|
Japán
|
37,6
|
|
Új-Zéland
|
16,5
|
Törökország
|
40,0
|
|
Franciaország
|
18,7
|
Egyesült
Államok
|
45,0
|
|
Magyarország
|
20,0
|
Mexikó
|
48,1
|
|
Chile
|
20,4
|
Chile
|
52,2
|
|
Szlovákia
|
24,1
|
Magyarország a társadalmi egyenlőtlenség jelzőszáma szerint
az OECD országok rangsorában jóval előrébb áll, mint az iskolai
egyenlőtlenségek rangsorát tekintve. Az iskolai esélyegyenlőtlenség még csak a
társadalmi egyenlőtlenségekkel sem magyarázható teljes mértékben, nem beszélve
arról, hogy az iskolai esélyegyenlőtlenségeknek egyáltalán nem kötelező
tükrözniük a társadalomban általában jellemző különbségeket, de most e
kérdésben nem fejtem ki a véleményem, más bejegyzéseimben már többször
megtettem.
Az esélyek egyenlőtlenségéhez is hozzájárul, de a gyerekek,
a fiatalok szocializációját tekintve is hallatlanul negatív hatása van a
szegregációnak. Magyarországon a szegregáció is szélsőséges méreteket ölt, ha
az OECD országok adataival hasonlítjuk össze a sajátunkat. Kiszámítható, hogy a
PISA teszteredményekben mutatkozó különbségeket (pontosabban a varianciát)
milyen mértékben határozzák meg az iskolák közötti különbségek. E tekintetben
is sorba rendezhetjük az OECD országokat. Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy
az egyes PISA vizsgálatokban a szövegértés teszteredmények tekintetében a mi
adatunk melyik percentilise volt az OECD országok adatainak (a percentilis
százalékosan mutatja meg, hogy a többiekhez viszonyítva milyen nagy a mi
adatunk, ha értéke pl. 100, az azt jelenti, hogy a miénk a legnagyobb adat):
2000
|
100
|
2003
|
85
|
2006
|
100
|
2009
|
95
|
2012
|
Nincs adat
|
Ha az iskolák közötti különbségek nagymértékben, míg az
iskolákon belüli különbségek csak kissé befolyásolják az összes tanuló
adataiban megnyilvánuló különbségeket, akkor az azt jelenti, hogy nagyon erős a
szelekció. Az adatok azt mutatják, hogy az OECD országok között e tekintetben
is szélsőséges adatokkal rendelkezünk. (Az adatok a PISA kiadványokból
származnak.)
A szelekció, a szegregáció különösen erősen sújtja a roma
tanulókat. A következő ábrán azt mutatom meg, hogy milyen módon változott 2008
óta a roma gyerekeket 50%-nál nagyobb arányban tanító általános iskolai
telephelyek aránya Magyarországon:
Az ábrát különösebben nem kell kommentálni, a növekedés mértéke
is, és „makacs” volta is elképesztő. (Az adatokat az Országos kompetenciamérés
adatbázisai alapján számoltam ki.)
Politikusoktól gyakran hallja az ember, hogy az esélyegyenlőtlenségek
okai a területi egyenlőtlenségek. Ez volt egyébként a legfőbb magyarázata az
oktatásirányítás, fenntartás szélsőséges centralizációjának. Az érv azonban nem
állja meg a helyét. Itt csak egyetlen alátámasztó adatot mutatok be. Az
országos kompetenciamérés tesztadatainak vizsgálata során meghatározhatók az
egyes településtípusokhoz tartozó intézményekbe járó tanulók átlagértékei.
Kiderül hogy a budapestiek teljesítenek a legjobban, utánuk a megyeszékhelyeken
tanulók jönnek, majd a többi városban tanulók, végül a községiek. Tényleg
létezik egy „települési lejtő”. Kérdés azonban, hogy vajon a budapestiek azért
produkálnak-e lényegesen magasabb tesztátlagot, mint a községekben iskolákba
járók, mert, hogy ők Budapesten tanulnak, a többiek viszont falvakban? Tényleg
a település, a hely hatásáról van szó? Kiderül, hogy nem. Az ábrán, amely a
2014. évi Országos kompetenciamérés hatodikos matematika tesztjének adatai
alapján készült, egyrészt megjelenik a települési lejtő, ám ábrázoltam azt is,
hogy egy szűkebb csoportba tartozó gyerekek közötti különbségek miképpen
alakulnak. E csoportba azok tartoznak, akiknek családiháttér-indexük – 0,5 és 0
között van. Ez az index a gyerekek szociális hátterét jellemzi, hasonlóan a
PISA ESCS indexéhez, és értéke kb. – 3 és 2 között változik.
Jól
látható az ábrán, hogy míg az egész évfolyamot tekintve a különböző
településtípusok iskoláiban tanuló hatodikosok átlagos teszteredményei
lényegesen eltérnek egymástól („narancssárga oszlopok”), addig a szűkebb, egy
szociális helyzet szempontjából lényegesen homogénebb csoportban már szinte
egyáltalán nicsenek különbségek a településtípusi átlagok között („kék oszlopok”).
Vagyis a településtípusok „lejtőjét” valójában a szociális helyzet hozza létre,
az, hogy a nagyobb településtípusok iskoláiba jobb szociális helyzetű tanulók járnak,
akiknek jobbak a teszteredményeik is. Vagyis a KLIK létrehozásának, és a
szélsőséges centralizálásnak a legfőbb érve igen nagy valószínűséggel nem
működik. (Itt persze csak egyetlen példáról, és egyfajta számítási módról van
szó, azonban minden e kérdést vizsgáló kutatásban eddig mindig pontosan
ugyanerre a következtetésre lehetett jutni.)
Itt
most megálljt parancsolok magamnak, és nem sorolom tovább az
esélyegyenlőtlenségekkel kapcsolatos tényeket és adatokat, azt remélem, hogy
már ezekkel is sok mindent lehet kezdeni.
(Folytatása
következik.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése