Álmomban kormányszóvivő voltam. Az volt a feladatom, hogy a
miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárainak nyílt levelére – pontról pontra –
válaszoljak. „Becsülettel” elvégeztem a feladatot, amire az álmomból emlékszem,
azt most közreadom. Leírom a tanárok véleményéből a megfelelő felvetést, majd
azt, amit kitaláltam rá.
& A megígért fizetésemelést nem azonnal kapták meg a
pedagógusok, első évben a 60%-át, majd négy évre elosztva a többit. – „De
megkapják! A 2010 előtt regnáló kormányok csökkentették a bérüket, mi jelentős
mértékben növeljük. E kérdésben kérjük, legyenek a pedagógusok belátással”.
& Megemelték a kötelező óraszámot. – „Dolgozzunk ki
a Pedagógus Karral együttműködésben egy feladattervet arra, hogy kb. 5 éves
távlatban miképpen tudjuk megszüntetni a pedagógusok munkaterhelésével
kapcsolatos anomáliákat. Legyen egyenletesebb a terhelés, valóban jogos
követelés az, hogy egyenlő munkáért egyenlő bért kapjanak”.
& Megszűnt
a legtöbb bérpótlék. – „A bérpótlékok nagy része beolvadt a fizetésbe,
maga a bértömeg nem hiányzik”.
& Elválasztották a pedagógus bértáblát a minimálbér
alakulásától. – „Folytassunk tárgyalásokat ebben a konkrét kérdésben! A
kormány nyitott arra, hogy a fizetések távlati alakulásával kapcsolatban a pedagógusok
nagyobb biztonságot élvezhessenek. Egyik javaslatként megfontolandó a
minimálbér alakulásához való kötöttség visszaállítása”.
& A pedagógusbérek tekintetében nem valósul meg az
inflációkövetés. – „Az infláció jelenleg 0% körüli, ténylegesen
megvalósul az inflációkövetés, sőt, valójában a pedagógusok reálbére a
béremelések hatására nő. A jövőre nézve pedig az előbbi pontban leírt tárgyalás
eredményétől kell függővé tenni a megoldást”.
& A bérrendezés hatásai nagyon egyenlőtlenek voltak a
pedagógusokra nézve, volt, akinek szinte egyáltalán nem növekedett a bére.
– „A kimutatások szerint minden pedagógusnak növekedett a bére. Igen kis
számban fordult csak elő az >>alig növekedés<<”.
& A pedagógus I és II. kategóriák közötti bérugrás csak 15 000
Ft. – „A kormány nyitott rá, hogy a pedagógusok érdekvédelmi
szervezeteivel a szokásos, és már eddig is rendszeresen működtetett
egyeztetéseken a fizetési kategóriákat folyamatosan igazítsuk az elvárásokhoz,
mindig figyelembe véve, hogy milyen források állnak a rendelkezésünkre. Az
összes, bérekkel kapcsolatos elvárással, igénnyel kapcsolatban érdemes
megjegyezni: a pedagógusok bérének alakulása erősen függ attól, hogy milyen az
ország jövedelemtermelő képessége. A pedagógusok is beláthatják, hogy csak
addig nyújtózkodhatunk, ameddig a takarónk ér. Tisztességes, tekintélyes
mértékű fizetésemelést a kormány elhatározott 2012-ben, és ezt következetesen
végrehajtotta, végrehajtja. Van lehetőség további emelésekre is a jövőben,
amennyire ezt majd a rendelkezésre álló források megengedik. Nem
veszélyeztethetjük egy felelőtlen bérpolitikával a NER-ben és az
oktatáspolitika gyökeres átalakítása során elért jelentős eredményeinket”.
& A mestertanárok kiválasztásával sokszor a környezetük sem
ért egyet. – „Javában készül a pedagógus előmeneteli rendszer szabályozásának
átalakítása. Ki van dolgozva a mestertanári és a kutatótanári címek elérésével
kapcsolatos jogszabályok új rendszere. Már csak a szükséges egyeztetések
lefolytatása, és a döntés a feladat. Az új rendszer végleg megszűnteti az ezen
a téren esetleg eddig előfordult negatív jelenségek kialakulásának feltételeit,
és egy olyan szisztéma jön létre, amelyben e magas címek megszerzése valóban kiemelkedő
és az egész pedagógus társadalomban elismerést kiváltó tevékenységgel lesz csak
lehetséges”.
& Versenyek nevezési díjaira és versenyre utazásra nincs
pénz. – „A kormány felkéri a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ vezetését,
hogy számolja ki, a feladat megoldása mekkora költségigényt jelent egy évben,
és tegyen javaslatokat arra, hogy miképpen lehet azt biztosítani a jelenlegi
költségvetési szisztémában. Ha a számítások eredménye az lesz, hogy plusz
forrás szükséges, akkor a kormány nyitott arra, hogy az ország költségvetésének
megalkotása során minden évben biztosítsa központi forrásokból ezt az összeget”.
& Túl gyakoriak a változtatások (gyakran kell új helyi
tantervet írni, gyakran változik az érettségi követelményrendszer, a továbbtanulási
lehetőségek köre, és túl gyakran változnak a tankönyvek). – „Ez volt az
eddigi gyakorlat. Az új oktatáspolitika jelentős mértékben átalakította az
oktatás rendszerét, természetes, hogy az új szisztéma, az új gondolkodásmód
szerint át kellett alakítani a tanterveket, illetve új tankönyvek kiadására volt
szükség. De miután létrejöttek a magyarság értékrendjét világosan az oktatás
középpontjába állító, a korszerű oktatás igényeinek megfelelő, magas
színvonalú, jól használható, a pedagógusok többsége által örömmel fogadott, és
a valamikori liberális oktatáspolitika rendkívül káros hatásait kiküszöbölő
tantervek és tankönyvek, azok sűrű változtatására már nem lesz szükség. A
felsőoktatásban való továbbtanulás kérdéseiben sajnos a felelősségünk
korlátozott. Még mindig túl nagy Magyarországon a felsőoktatási intézmények káros,
az egyedi intézményi érdekeket önző módon előtérbe állító önállósága. Az a
célunk, hogy a kormány előrelátó politikája, döntései akadálytalanabbul
érvényesülhessenek az egész felsőoktatásban, és így a középiskola elvégzése
után továbbtanulók számára is. Kis türelmet kérünk, a feladat megoldása
tekintetében jó úton járunk”.
& A pedagógusok nem kapják meg ingyen azt a tankönyvet,
amiből tanítanak. – „Az államivá vált, tankönyvfejlesztéssel és
terjesztéssel foglalkozó gazdasági vállalkozás nonprofit jellegű, és ha máról
holnapra ingyen kellene szolgáltatni a pedagógusok számára a tankönyveket,
akkor az kérdésessé tenné a vállalat pénzügyi egyensúlyát. Növelhetnénk a
családok számára a tankönyvek árát, de ezt valószínűleg a pedagógusok sem
szeretnék. De a problémára megoldást kell találni. Ez esetben is át kell
gondolni, hogy a meglévő források keretében van-e lehetőség az igény
kielégítésére, de a kormány ebben az esetben is nyitott arra, hogy akár plusz
költségvetési támogatással oldja meg a problémát”.
& A kormány a szakképzőket preferálja a gimnáziumokkal
szemben. – „Ez esetben ellent kell mondanunk a kollégáknak. A szakképzők
támogatása semmilyen adattal nem mutatható ki. Nem változtak, illetve inkább az
érettségit adó képzések, és különösen a gimnáziumok javára változtak a
finanszírozási feltételek, a 9. osztályba belépők létszámadatai. Véleményünk
szerint e tekintetben nincs szükség változtatásokra”.
& A tankönyvek új generációja (a használatban lévő tankönyvek)
kísérletiek. – „A szakma szabályai szerint itt még valóban kipróbálásról
volt szó, e kipróbálás eredményeit, a kollégák észrevételeit hasznosítjuk a
tankönyvek megfelelő, nem nagymértékű módosításában”.
& Szakmailag igen színvonalas tankönyvek a süllyesztőbe
kerültek. – „A tankönyvek tartalmával, színvonalával kapcsolatos
vélemények a pedagógus társadalomban mindig megoszlottak. Így volt ez a régi
tankönyvekkel is. Ugyanakkor 2010 óta egy új, Magyarország, a magyarok, az
emberek számára sokkal jobb oktatási rendszert fejlesztünk, és ebben a
történelmi léptékű átalakításban szükség volt a mi szellemiségünknek, a
magyarság érdekeinek és világszemléletének jobban megfelelő tankönyvek
létrehozására”.
& Az érettségi követelmények változtatása felháborító, pl.
néhány olyan vizsgatárgynak változott meg a követelményrendszere, amelynek
tanulását a diákok, akikre ez érvényes lesz, már korábban befejezték
(szabályosan, a tanterv szerint). – „Ez valóban tűrhetetlen. Konkrét
hibáról van szó, amellyel kapcsolatban a miniszterelnök már utasította az EMMI
miniszterét a gyors és hatékony intézkedésre, többek között a felelősök
megtalálása után a konkrét személyi konzekvenciák levonására is. A későbbiekben
elkerülendő az ilyen eseteket, a Pedagógus Karral együttműködve ki kell
dolgozni egy feladattervet, amely biztosíthatja, hogy a jövőben ilyen anomáliák
ne fordulhassanak elő”.
& Az érettségi és a felvételi követelmények, körülmények
olyan átalakítása, amelyre az érintett diákok nem tudnak felkészülni. – „Lásd
az előző pontnak az általános feladatra vonatkozó részét”.
& Elhamarkodott, átgondolatlan lépés a gyerekek NETFIT
felmérése a testnevelés órákon. – „Kérjük a pedagógusokat, konkrétan
felkérjük a Pedagógus Kart, hogy gyűjtsék össze a NETFIT felméréssel
kapcsolatos konkrét gondokat. Minden reális felvetésre, és valódi problémára
igyekszünk megoldást találni. Erről a sajtón keresztül értesítjük is az
érintetteket”.
& A kormány egy általa létrehozott szervezettel egyeztet.
– „A kormány a Pedagógus Kar esetében a kezdeményező szerepet töltötte be, és
ellátta azokat a feladatokat, amelyeket egy ilyen jelentős, de új szervezet
létrehozásakor felelőssége ellátni. A Pedagógus Kar tisztségviselőit a pedagógusok
választották meg a demokrácia szabályainak teljes mértékben megfelelve. De a
kormány nyitott ebben a kérdésben is. Azt javasoljuk, hogy a pedagógusok a
Pedagógus Kar jól kiépült rendszerét használják fel a Kar működésével
kapcsolatban esetlegesen felmerülő problémáik megfogalmazására, és megoldására.
A Kar autonóm módon működő szervezet, amely folyamatosan formálhatja belső
működését, szabályrendszerét, maga alakítja ki álláspontját az oktatás
legkülönbözőbb szakmai kérdéseiben. Azt javasoljuk tehát, hogy a pedagógusok
használják ki ezen egyedülálló demokratikus szervezet adta lehetőségeket”.
& A Pedagógus Karba kényszerítették a pedagógusokat.
– „A világban mindenhol léteznek olyan szervezetek, amelyek az általuk átfogott
körben kötelező tagsággal rendelkeznek. A kormány ezzel a javaslatával azt
akarta elérni, és ez sikerült is, hogy legyen a pedagógusoknak egy teljes
mértékben átfogó szakmai érdekképviseleti rendszere, szemben ez elenyésző
taglétszámokat felmutatni tudó szakszervezetekkel”.
& Az etikai kódex felháborító és megmosolyogtató, nincs
jogalapja, nincs támogatása. – „A Pedagógus Kar megfelelő döntési
folyamatban, demokratikus módon alakította ki a pedagógusok etikai kódexét. Ez
egyben azt jelenti, hogy a megfelelő támogatottság is megvan, hiszen maga az
egész pedagógus társadalom hozta létre a dokumentumot. E folyamat menetét
jogszabályok rögzítik, a folyamat megfelelt e szabályoknak, tehát a jogalap
kérdése sem problematikus. Ha a kódexben vannak megmosolyogtató részek, akkor
arról nem a kormány tehet, hiszen az etikai kódex egy demokratikus döntési
folyamatban, az összes pedagógus részvételével alakult ki. A megfelelő
szabályok szerint mindig van lehetőség a módosításra, a kormány érdeklődéssel
figyeli, mire jutnak a pedagógusok ebben a teljességgel a szakmára tartozó
vitában”.
& Túl nagy a tananyag mennyisége. – „A pedagógiai
szakértők – nagyon hitelesen – mindig azt hangsúlyozzák, hogy az emberiség
tudása olyan mértékben megnövekedett, hogy a modern iskolára nyugodtan
mondhatjuk: válságban van, szinte lehetetlen megbirkóznia azzal a feladattal,
hogy mindenki számára tökéletes eredményt hozzon a tanítandó tananyag
kiválasztásának folyamata. A liberális oktatáspolitika a lovak közé hajította a
gyeplőt, nem vállalta ezt a felelősséget, és a magukra hagyott iskolákra bízta
a tananyag kiválasztását. Ezzel megszüntette a gyermekek és fiatalok
felkészítésére évszázadokon át mindig jellemző közös magyar műveltség
eszményét, e műveltség legfontosabb elemeinek az átadását sem garantálta az
iskolákban. A NAT 2012. évi átalakításával – nyugodtan állíthatjuk: reformjával
– mi biztosítottuk ennek a műveltségnek az alapvető pozícióját az iskolában, ez
a kormány határozott meggyőződése szerint történelmi tett. Az elképzelhető – és
akkor itt utalunk az emberiség által felhalmozott ismeretrendszer hatalmas
voltára –, hogy egyes területeken valóban túl sok a tananyag. A kormány
határozott e tekintetben: felkéri az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, hogy
a NAT és a kerettantervek következő, ütemezett átalakítására elemezze a
helyzetet, gyűjtse be a pedagógusoktól a véleményeket, és e vélemények
összegzése után tegyen majd javaslatot a tartalmi szabályozás dokumentumainak
átalakítására, amely a jogos felvetéseket érvényesíti".
& Túl nagy a heti (tanulói) óraszám. – „Oktatáskutatók
felmérései, több nemzetközi vizsgálat adatai azt mutatják, hogy Magyarországon
nem magas, hanem kifejezetten alacsony a tanulók óraszáma. Igaz, más
iskolarendszerekben nem a napi, heti óraszám magasabb, hanem a tanév a
hosszabb. Ezen nekünk is el kell gondolkodni. A Pedagógus Karral karöltve, kutatások
eredményeit felhasználva teszünk javaslatot e probléma megoldására”.
& Elegendő mennyiségű tornaterem nélkül van mindennapos
testnevelés. – „Európai Uniós forrásokból, valamint a kormány által
biztosított támogatásból már eddig is számos fejlesztés történt ezen a téren.
Azon vagyunk, hogy ezek a fejlesztések mindaddig folytatódjanak, amíg a helyzet
nem lesz kielégítő. Tudjuk, hogy egyes iskolákban különleges megoldásokat
kellett keresni arra, hogy az intézmények megoldhassák a mindennapos
testnevelés bevezetésével kapcsolatos, elismerjük, nem minden esetben könnyű
feladatokat. A tapasztalatok alapján azonban állítható, hogy a tankerületek, az
intézményvezetők és a pedagógusok – ahol erre szükség volt – nagyon kreatívan,
jól oldották meg a helyzetet. Ma Magyarországon minden iskolai tanuló heti öt
tanórában vesz részt testnevelés foglalkozásokon. A kormány határozott
álláspontja, hogy e kérdésben ez a lényeges fejlemény, áttörés, aminek
jelentősége mellett eltörpülnek a feltételekkel kapcsolatos kisebb nehézségek.
De ettől függetlenül a feltételek jó színvonalon történő biztosítása a kormány
egyértelmű feladata, és ennek eleget is tesz”.
& „… az uniformizált, egységesítésre törekvő
oktatási rendszer bebetonozza az eltérő szociális, egészségügyi vagy mentális
helyzetből származó különbségeket”. – „A magyar kormány teljes mértékben tudatában van annak,
hogy a magyar iskolarendszer egyik jelentős problémája az esélyegyenlőtlenség.
A 2010 óta zajló átalakítások során éppen annak érdekében történt egy sor
változtatás, hogy e probléma megoldását elősegítsük. Amit Önök
uniformizálásként, egységesítésként értelmeznek ezen átalakítások körében, az
éppen az esélyegyenlőséget szolgálja. Korábban a területileg, irányítás,
fenntartás szempontjából, valamint a tartalmi szabályozást tekintve is rendkívül
heterogén iskolarendszert egységessé tettük, ma már nem attól függ az iskolák
hátránykompenzáló képessége, hogy milyen gazdag a fenntartójuk, és ennek
eredményeként milyen színvonalú szolgáltatások, programok működhetnek az adott
intézményben. Az esélyegyenlőtlenségek csökkentése érdekében éppen a 2010 óta
működő kormányok tették ezzel a legtöbbet. Sajnáljuk, e pontban a kormány
egyáltalán nem kíván meghátrálni, szilárd meggyőződésünk, hogy a kialakított
politikánk, az egységes irányítási, fenntartási, finanszírozási rendszer
kialakítása az egész társadalom érdekeit szolgálja, és legfontosabb hatásként
éppen az esélyegyenlőtlenségek csökkentéséhez járulhat hozzá a leginkább.
Kérjük a pedagógusokat, gondolják át újból ezeket a kérdéseket”.
& „Ennyi féle hátrány szerinti
differenciált oktatás nem valósítható meg egy osztályon belül”. – A kormány is úgy látja, hogy e
kérdésben a pedagógusoknak igazuk van. Az az erőszakos politika, amely egyedül
követhető úttá tette 2010 előtt az integrációt, a heterogén tanulói összetétel
kialakítását, sokat ártott a magyar iskolarendszernek. Ideje felszámolni ezt a
gyakorlatot, és az iskolák, az iskolákon belül a párhuzamos tanulócsoportok
kialakítását tekintve racionális megoldásokat kell keresni. A racionális
megoldás nagyon sok esetben az, ha minden tanuló a neki megfelelő szintű
iskolában, a neki megfelelő szintű osztályban tanul. Az ilyen, meggyőződésünk
szerint eredményesen és hatékonyan működni képes iskolák és tanulócsoportok
kialakítását az oktatáspolitika nem gátolhatja meg, sőt, e folyamatot
ösztönöznie kell. Nagyon örülünk, hogy e kérdésben a pedagógusokkal teljes
mértékben egy platformra kerültünk, de úgy véljük, ez a természetes”.
& Túl nagyok az adminisztrációs terhek. – „Régóta halljuk ezt a kritikát,
amiben biztosan nagyon sok igazság van. A kormány egyébként is behatóan foglalkozik
a bürokrácia csökkentésének feladatával, ideje, hogy az iskolában is
történjenek ezzel kapcsolatban hathatós lépések. A Pedagógus Karral
együttműködve létrehozunk egy bizottságot, amely feladattervet dolgoz ki az
iskolai bürokrácia csökkentésével kapcsolatban, középpontba állítva a
pedagógusok adminisztrációs terheinek csökkentését. A problémák jó részét
örököltük még a 2010 előtti időkből, a nagy átalakítások feladatainak
végrehajtása közben sajnos nem jutott elég idő e gond orvoslására, de abszolút
nyitottak vagyunk rá. Várjuk a pedagógusok javaslatait is”.
& Túl sok a teher, túl sok a feladat. – „Erre a kérdésre már korábbi pontokban
kitértünk. Megismételjük: dolgozzunk ki a Pedagógus Karral
együttműködésben egy feladattervet arra, hogy kb. 5 éves távlatban miképpen
tudjuk megszüntetni a pedagógusok munkaterhelésével kapcsolatos anomáliákat”.
& Ellenőrzés. – „A magyar kormány valóban létrehozott
egy új pedagógus előmeneteli rendszert, és ebben fontos szerepet játszik a
pedagógusminősítés. Természetesnek gondoljuk, hogy ha valaki munkát végez,
akkor e munkavégzés eredményességét, hatékonyságát ellenőrizni kell. Meggyőződésünk,
hogy ez a pedagógusok érdeke is. Nagyon sok pedagógus, illetve szervezeteik
számtalanszor megfogalmazták maguk is már, hogy a múltban követett gyakorlat,
amikor semmilyen ellenőrzés nem érvényesült az oktatásban, rendkívül káros volt.
A pedagógus előmeneteli rendszert kifejezetten jelentős lépésnek tartjuk. Ez
nem jelenti azt, hogy egy ilyen rendkívül összetett rendszerben ne lépnének fel
esetlegesen problémák, és ne kellene javítani a működését. Nyitottak vagyunk
erre, e kérdésben is várjuk a pedagógusok észrevételeit, és megint csak azt
tudjuk ajánlani, hogy elsősorban a Pedagógus Kar szervezetét használják fel
erre. Hozzá kell tennünk, hogy az értékelési folyamatok, így a pedagógusminősítés
rendszerén belül is kialakítottuk azokat a minőségbiztosítási feltételeket,
amelyek éppen a jelentkező kisebb gondok felderítésére valók. Vegyük azt is
figyelembe, hogy mind az oktatásirányítás, mind a pedagógustársadalom még csak
tanulja a rendkívül összetett feladatok jó színvonalú kivitelezését. Ismét
türelmet kérünk a pedagógusoktól, az útirány szent meggyőződésünk szerint
nagyon jó”.
& Az igazgatóktól elvették a legfontosabb
jogaikat. – „Ismét egy
olyan kérdésről van szó, amelyben a kormány nyitott a megfontolt
változtatásokra. Már eddig is tettünk lépéseket, hiszen egyes intézkedésekkel
növeltük az intézményvezetők döntéseinek körét. Ez a folyamat tovább vihető.
Így például elképzelhetőnek tartjuk, hogy az intézményvezetők egy limitált
mértékig, nagyon sürgős feladatokra, például ablaküveg pótlásra, zárcserére, és
hasonló munkálatok elvégzésére rendelkezzenek egy saját összeggel, aminek
elköltéséről a számviteli szabályoknak megfelelően maguk döntenek”.
& Az iskolaépületek rosszabb állapotban
vannak, mint valaha. – „E
ponton ismét ellent kell mondanunk a pedagógusoknak. A magyar oktatás
infrastrukturális feltételei az elmúlt időszakban – Európai Uniós és
kormánytámogatások jóvoltából – határozottan javultak. Nem biztos, hogy ezt
mindenki ugyanúgy érzékeli. A napokban mindenkinek volt alkalma sok képet
megnézni a miskolci Herman Ottó Gimnázium épületéről, és a látottak alapján
nagyon úgy tűnik, hogy ez az épület jelentős felújításra szorul. A kormány
megkeresi a lehetőséget arra, hogy ezt az egyedi problémát is kezelni lehessen”.
& Alapvető költségekre nincs pénz. – „Már a korábbi pontokra való
reagálásokból is kitűnt, hogy a kormány nyitott az egyedi, kisebb pénzügyi
gondok megoldásával kapcsolatban. De ennél többet szeretnénk tenni. A problémát
nyilván strukturálisan kell megoldani. Felkérjük a KLIK szervezetét, valamint a
Pedagógus Kart, hogy mérjék fel, milyen természetű, milyen volumenű az a
pénzhiány, amely a pedagógusok számára ténylegesen komoly problémát jelent. Különösen
fontos megvizsgálni, hogy mik azok az alapvető feladatok, amelyeket a
pedagógusok a véleményükben említenek. A kormány ismeretei szerint ilyenek
nincsenek. Ha nem is a nagyon gazdag országok szintjén képes az ország
fenntartani az oktatási rendszerét, tisztességgel helytállunk, és a működést,
az iskolai nevelést veszélyeztető pénzügyi akadályok a rendszerben nincsenek.
Ám nem biztos, hogy a kormány ismeretei e téren megfelelőek, ezért egy alapos
elemzésre mindenképpen szükség van”.
& Vannak pedagógusok, akik hónapok óta nem
kapják meg a fizetésüket. –
E problémát már korábban is hallottuk. A kormány megvizsgáltatta a panaszt, és
kiderült, hogy nagyon kevés esetben, egyes helyeken előfordult, azonban minden
esetben valamilyen helyi adminisztrációs probléma okozta. Nagyon sajnáljuk,
hogy előfordultak ilyen esetek. Egy kissé megnövelte a problémás esetek számát,
hogy az Államkincstár a hetekben állt át egy új, korszerűbb számítógépes
rendszerre, és ez érintette a bérek kifizetését is. A probléma elhárítása
folyamatban van, már csak hetek, de lehet, hogy csak napok kérdése, hogy a
pedagógusok is már egy tökéletesen működő, a korábbinál sokkal magasabb színvonalú
szolgáltatásban részesüljenek”.
*
De hagyjuk a buta kerettörténetet a (láz)álmommal! Azért
írtam ezt a bejegyzést, mert demonstrálni szerettem volna, hogy az előző posztban
nem összevissza beszéltem. Nem kell nagyon furmányos politikai észjárás (nekem
egyáltalán nincs) ahhoz, hogy valaki így szereljen le egy látszólag lesújtó
véleményt. Remélem, a szövegben nem csak az látszik, hogy a kormány játszi
könnyedséggel tudja kivédeni a felvetéseket, hanem látszik az összekacsintás is.
„Gyerekek! Ti is egyetértetek az átalakulás fő tartalmával, irányaival. Akkor
miért izélgettek bennünket? Persze, vannak még problémák. Csak ott van forgács,
ahol gyalulnak. A fontos a közös cél. A problémákat meg majd megoldjuk együtt.
Különösen felhívjuk a figyelmeteket az integrációval kapcsolatos válaszunkra. Teljesen
egyetértünk veletek. Ne hagyjuk, hogy ez a szociálliberális bagázs szétverje a
magyar oktatást azzal, hogy mindenféle helyről jövő, mindenféle tudásszinttel
rendelkező gyerekeket kényszerít be ugyanabba az osztályba. Legyen ez példa
arra, hogy mennyire közösek az értékeink és az érdekeink”.