E több részből álló bejegyzés bevezető részében az elmúlt
három évhez köthető, nagyon is megfogható, az oktatási rendszer működésének
feltételeit közvetlenül befolyásoló változtatásokról írtam. Nem csak a
reálfolyamatok érdemelnek azonban figyelmet: tekintsük át a fülkeforradalom
keretében létrejött oktatáspolitika jó néhány, alapfolyamatokat érintő
döntésének várható hatását. Ezek esetében tehát maximum a döntésekről
beszélhetünk, mint kész tényekről, azok hatásai még nem ismertek. Nem ismertek,
de valószínűsíthetők. Hogy így vitathatók? Hát persze, amiket tényeknek
nevezünk, még azok is vitathatók, vitatottak is sokszor. Én most hitem szerint
erős szakmai alapokon nyugvó állításokat fogok megfogalmazni értékelésként. Nincs
azonban kétségem afelől, hogy a kormány oktatáspolitikusai, ha egyáltalán
reagálnának, alapjaiban vitatnák azokat. Nincs ezzel semmi baj, ez már csak így
szokott lenni. Csak az a kérdés, hogy kinek hisz a választópolgár, amikor majd
dönt ennek a kurzusnak a megtartásáról vagy elzavarásáról. Meg az is kérdés,
hogy miképpen számolnak el majd lelkiismeretükkel azok, akik most nagyon
nehezen, s valószínűleg csak sokára gyógyuló sebeket ejtenek a magyar
oktatáson.
Hogy értsük, milyen károkat okoz a jelenlegi
oktatáspolitika, látnunk kell azt is, hogy milyen állapotban lévő oktatás
életébe, folyamataiba robbant be mindaz, amit e kurzus kritikusai közül sokan, még
ha megfontolt, nem vagdalkozó szakemberek is, nemes egyszerűséggel ámokfutásnak
neveznek. A magyar oktatás 2010-et megelőzően sem produkált kiugró eredményeket,
ám azt sem mondhatjuk, hogy oktatási rendszerünk teljesítménye szégyenkezésre
adott volna okot. A nemzetközi mérések a legfejlettebb országok átlagának
elérését jelezték, néhány jellemzőt tekintve annál némileg rosszabb, egy két
esetben jobb értékeket mutattak. Tudtuk viszont – és már e tudás is egy kis
eredmény volt –, hogy a legnagyobb problémánk az esélyegyenlőtlenség, vagyis, hogy
oktatási rendszerünk igazságtalanul „osztja szét” pedagógiai, fejlesztő erejét,
és hogy ebből nem csak a negatívan érintettek rosszabb, méltatlanabb helyzete
következik, hanem az is, hogy az ország nagyon rosszul bánik adottság- és
tehetségpotenciáljával. Tudtuk, de 2010-et megelőzően sem tettünk eleget az
esélyegyenlőtlenségek csökkentéséért.
Bár sokan nem adnak nekem igazat ebben, mégis makacsul
állítom, hogy Magyarországon 2004-2005 után kibontakozóban volt (az óvatos
fogalmazás nem véletlen) a pedagógiai kultúra átalakulási folyamata. A magyar
oktatási rendszerben mindig is megtalálhatók voltak azok a pedagógusok, azok az
iskolák és szakmai kezdeményezések, programok, amelyek a hagyományos, és sok
szempontból fokozatosan túlhaladottá, inadaptívvá váló, hagyományos nevelési,
oktatási kultúrán túlmutattak. Az új évezred első évtizedének közepétől
annyiban történt változás, hogy elsősorban Európai uniós fejlesztési
támogatások segítségével az innováció kiterjedt és felgyorsult. Viszonylag sok
pedagógus (de azért nem a többségről van szó!) kezdett el másképpen „működni”
az iskolában, partnernek kezdték tekinteni tanítványaikat, más, új, hatékony
módszereket kezdtek el alkalmazni, amit tettek, az egyre jobban tetszett a
gyerekeknek is. Nem jelentett ez forradalmi változást, nem volt robbanásszerű a
fejlődés, inkább ígéret volt, de határozottan észrevehetők voltak a kezdeti
eredmények. Sok hozzáértő szerint az, hogy a magyar 15 éves tanulók a PISA
vizsgálatban 2009-ben határozottan jobb eredményt értek el a szövegértés
tesztben, mint korábban, és e téren elértük az OECD országokra jellemző
átlagot, éppen a pedagógiai kultúra reményteljes átalakulásának volt betudható.
Miközben tudtunk eredményeket felmutatni, néhány súlyos
probléma az esélyegyenlőtlenségek kirívóan magas szintje mellett is megkeserítette
az életünket. Kiemelhető a szakképzés válsága (talán nem túlzás a szó
használata), a pedagógusok jövedelmének a teljesítmények nemzetközi
összehasonításban közepes volta ellenére is gyalázatos szintje (az OECD-ben is
és az Európai Unióban is az egyik legalacsonyabb átlagbér), a tehetségnevelés
teljesítménydeficitje, valamint a társadalmi integrációt súlyosan veszélyeztető
szegregáció, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Ha globálisan akarom
jellemezni a helyzetet, vagy inkább a hangulatot: létezett egy bizakodás abban,
hogy fokozatosan felszámoljuk a problémákat. Ehhez voltak szakembereink, volt
pénzünk (!) (tudniillik az EU támogatás), és voltak szakmai részkoncepcióink,
miközben a 2010 előtt uralkodóknak nem volt átfogó oktatáspolitikai koncepciójuk,
és hiányzott egy minimálisan szükséges egység is a törekvések érvényesítésében.
Aztán 2010-ben a bizakodásnak egyszeriben vége szakadt. Az
új oktatáspolitika szinte mindent tagadott abból, ami a korábbi időszakban
ígéretes szakmai kibontakozásnak látszott, és olyan új koncepciók szerint
kezdte meg a magyar oktatási rendszer radikális átalakítását, amely koncepciók
– ha egyáltalán annak nevezhetők a sokszor csak a korábbiakkal való
szembenállás szinte gyerekes törekvése nyomán megszülető hagymázas elképzelések
– szakmai evidenciákat sértenek, de súlyosan.
A nyitány a Fidesz egész politikai retorikájának
oktatáspolitikában való leképeződése volt: hazugságok tömkelege árasztotta el a
médiát arról, hogy a megelőző oktatáspolitika kivéreztette az oktatást, a
nevelés feladatát semmibe vette, nem folyt erkölcsi, hazafias nevelés az
iskolákban, nem létezett tartalmi szabályozás. A képtelen, ám széles körökben,
köztük a pedagógus társadalom nagyobbik részében is visszhangra találó
állítások hosszan lennének tovább sorolhatók. A visszamutogatás során
megfogalmazott legtöbb állítás az alapvető pedagógiai ismeretek nem tudásáról tanúskodott.
Minden racionalitást nélkülöző, a választások előtti, alatti és utáni
érzelmeket, hangulatot otromba módon kihasználó, a magyar oktatásügynek
hallatlanul nagy károkat okozó retorika volt ez. Megteremtette annak az
alapját, hogy az óvodapedagógusok, tanítók és tanárok közössége ugyanúgy az
ésszerű érvelést, vitát a kapcsolatok lehetséges módjai közül kizáró két
ellenséges táborra bomoljon, mint ahogy ez az egész társadalommal megtörtént.
Ebben a helyzetben természetes következtetésként hirdette meg az új
oktatáspolitikai irányítás, hogy nem kell érdemben meghallgatnia a másik felet,
végleg ellehetetlenítve ezzel a társadalmi párbeszédet.
És jöttek sorban az elképesztőbbnél elképesztőbb döntések.
Előre kívánkozik ezek közül valami, ami valójában nem is volt jogszabályként
megjelenő, testületi szavazást igénylő döntés, csak „egész egyszerűen
megtörtént”. Az új hatalom leállított számos fejlesztési folyamatot.
Az iskolában tanítandó tartalom lehető legmagasabb szinten,
a Nemzeti alaptantervben történő rögzítése, vagyis a tartalmi szabályozás minden
ésszerűséget nélkülöző központosítása megálljt parancsol a legfontosabb, vagyis
az egyes pedagógusok szintjén, a tanórákon beindult kultúraváltásnak. Ha a
pedagógus nem igazíthatja csoportjához, az egyes tanulókhoz, hogy mit és milyen
kontextusban tanít, melyik tanítványától mit követel, számára, vele együtt milyen
nevelési és azon belül oktatási célt tűz ki, akkor megette a fene az egész
differenciálást. Márpedig a pedagógiai kultúra átalakulásának legfontosabb
eszköze, de célja is a minden tanuló számára optimális fejlesztést kialakítani
szándékozó adaptivitás, hagyományosabb megnevezéssel élve a differenciálás. Bár
szerencsére a módszertani szabadságot egyelőre még nem vette el senki a
pedagógusoktól, mégsem könnyű gúzsba kötve táncolni. Itt egy sokféle központi
eszközzel (programokkal, továbbképzésekkel, hálózatok létrehozásának
ösztönzésével) segített, törékeny, éppen, hogy csak elindult folyamat szakadhat
meg, csak azért, mert a jelenlegi oktatáspolitikai kurzus emberei csakis a
tartalmi szabályozás központosításában képesek gondolkodni.
Már leállt a kompetenciafejlesztő programcsomagok
kialakításának, továbbfejlesztésének folyamata. Ott vannak a milliárdokért létrehozott,
az alkalmazó pedagógusok többsége által jónak ítélt programok, és senki nem
törődik a rendszer szélesítésével, a továbbfejlesztéssel, a programokhoz
szükséges taneszközök előállításával. Nem tett semmit a jelenlegi kormányzat a
kompetenciafejlesztő programcsomagok ellehetetlenítésére, csak éppen nem tett
semmit azért, hogy élhessenek, hathassanak. Ez éppen elég volt, ugyanazt a
hatást érte el.
Szintén a parlagon hagyás a sorsuk a 2009-ben, 2010-ben még
éppen, hogy csak formálódó intézményi együttműködéseknek, az akkor kibontakozó
hálózatoknak, a jó gyakorlatok elterjesztésére kezdett programoknak. Nem kell
szétrombolni, támogatás, éltető erő nélkül szétrohad magától.
Soha nem állítottam, hogy volt valaha is olyan
oktatáspolitika Magyarországon, amely eredményeket ért volna el az
esélyegyenlőtlenségek csökkentése terén. Ám előbb a HEFOP-okban, utóbb a
TÁMOP-okban ott voltak azok a kezdeményezések, amelyek valamit mégis
elindítottak. Ezek többsége leállt, és az a csoda, hogy az esélyegyenlőségi és
képességkibontakoztató feladatokhoz nyújtott támogatás még egyáltalán él, ki
tudja, meddig. Az esélyegyenlőtlenségek elleni küzdelem furcsa nyilatkozatokban
jelenik meg: hallhattunk már „szeretetteljes szegregációról” is, újra megjelent
a retorikában a „felzárkóztatás” célja. Ha ez csak hozzá nem értés lenne, akkor
még reménykedhetnénk. Félő azonban, hogy ez – miközben leállnak az
esélyegyenlőtlenség, a szegregáció problematikájához érdemben hozzányúló programok
– hátra arcot jelent az esélyegyenlőtlenség csökkentését célul kitűző
politikában.
(Folyt. köv.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése