A Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI)
2010. év végén közzétette javaslatát az 1993-as, a közoktatásról szóló LXXIX.
törvényt felváltó új törvény koncepciójára „A Nemzeti köznevelésről szóló
törvény koncepciója” címmel. A társadalmi vitára, még annak meghosszabbításával
együtt is rendkívül rövid időt hagyott. A vezetők nyilatkozatai és a sajtóhírek
szerint az oktatási államtitkárság feldolgozta a koncepcióhoz érkezett
észrevételeket, és véglegesítette a koncepciót. E dokumentumot a kormány 2011.
augusztus 31-én elfogadta, szeptember 28-án megerősítette. Október hónap elején
ismertté vált a közvélemény számára is a véglegesített koncepció. Október
közepén pedig a kormány honlapján megjelent a NEFMI nemzeti köznevelésre
vonatkozó tervezete, felajánlva azt társadalmi vitára, pontosan két hetet
szánva erre.
Sokan
gondolják úgy, hogy a jogszabályok megalkotása során a javaslatok, tervezetek
társadalmi vitája a döntésben való demokratikus részvétel lehetőségét biztosítja.
Számos kutatás bizonyította már, hogy ez tévedés, valójában a társadalmi viták
nem szolgálhatják a demokratikus érdekérvényesítést, de még csak a vélemények,
és azok eloszlásának megismerését sem. A társadalmi vitákra fordított idő
rendszeresen rövid volta, a benne résztvevők gyakran tapasztalható erős
politikai, ideológiai befolyásoltsága (mind a támogatók, mind az ellenzők
oldalán), a vitákban és véleményalkotásban résztvevők rendkívül különböző
informáltsága és eltérő színvonalú szakmai felkészültsége miatt a társadalmi
viták nem jelenthetik a közvélemény feltárását. Jó szervezés, kellő mennyiségű
idő biztosítása, és más feltételek rendelkezésre állása esetén a társadalmi
vita lehet hasznos, de sokkal inkább a tervezetek megismertetésében, és
legföljebb az igen nagy arányú elfogadás vagy elutasítás tudatosításában,
azonban az ilyen folyamatok nem szolgálják a demokratikus érdekérvényesítést.
Parlamenti demokrácia keretei között ennek értelme sem nagyon van. Parlamenti
demokráciában a döntéseket (legalábbis a törvények esetében) az országgyűlés
hozza meg, a demokrácia a választások alkalmával működik, valójában a
képviselők felelőssége, hogy az általuk meghozott döntések milyenek.
Van
azonban egy sokkal fontosabb kérdés, amely egy jogszabály megalkotása során
felmerül, és ez a szakszerűség kérdése. Szakszerű törvényhozásra és szakszerű
kormányzásra van szükség, olyanra, amely – miközben egy politikai
célkitűzés-rendszert követ – bizonyítékokon alapuló, a folyamatok elemzése és
interpretációja alapján alátámasztható döntéseket eredményez. Szakszerű
döntések azonban csakis kutatások, szakszerű vizsgálatok, elemzések alapján
lehetségesek. Felmerül a kérdés, hogy a nemzeti köznevelési törvény
tervezetének elkészítése során vajon készített-e ilyen elemzéseket a kormány,
illetve az oktatási államtitkárság, vagy támaszkodott-e ilyenekre.
A
tervezet színvonala, szakmailag értelmezhető megszövegezéseinek értelmezése azt
mutatja, hogy a tervezet készítői az uralkodónak tekinthető, nemzetközi
méretekben a leginkább széleskörűen elfogadott szakmai háttértudást teljesen
figyelmen kívül hagyva, és legfeljebb csak szűk körökben ismert, nem
általánosan elfogadott, sőt, sok esetben a főáramhoz tartozó kutatások,
vizsgálatok, elemzések által kritizált, cáfolt szakmai tudásalapot használtak.
Mivel minden politikai hatalomnak joga, hogy olyan szakmai alapokra építse
jogszabály alkotó, valamint irányító munkáját, amilyenre csak akarja, az
eljárással szemben nem vethetők fel jogi, netán alkotmányossági problémák.
Természetesen a NEFMI megtehette, hogy ósdi, évtizedekkel ezelőtt kurrens, ám a
nemzetközi tudományos folyamatokban született, általánosan elfogadott
ismeretekkel már a saját idejükben sem összeférő, ma pedig már egyenesen
anakronisztikusnak tekinthető szakmai alapokat használjon munkájához. Ezek az
elképzelések elsősorban a következők:
- Az oktatási rendszer centralizálása.
- Az intézmények és a pedagógusok önállóságának jelentős korlátozása.
- A jogok érvényesítése számára a kötelességek teljesítésének feltételül szabása.
- Az iskolai konkrét tanítandó tananyag előtérbe helyezése a képességek, a kompetenciák fejlesztésével szemben.
- Az esélyegyenlőtlenségek növelése, azok csökkentésével szemben, a méltányosság érvényesülésének jelentős mértékű akadályozása.
- A pedagógusi munka formális ellenőrzésének újbóli bevezetése a komplex értékelési, bennük önértékelési folyamatok szerves, a közoktatási feladatellátással szemben támasztott társadalmi igényekhez alkalmazkodást lehetővé tevő kifejlődésével szemben.
- Az oktatási rendszer felismert, szükségszerűnek tekinthető fejlesztési folyamatainak teljes ignorálása.
Magyarországon az elmúlt 25-27
évben lassan, és ellentmondásokkal terhelten, de kibontakozóban volt egy a
világ élenjáró oktatási rendszereihez való felzárkózást megcélzó folyamat. Ez a
folyamat most megtörni látszik, mert a magyar kormány az oktatási rendszert egy
mára túlhaladottá vált oktatáspolitikai (sőt általános politikai) törekvések,
túlhaladottá vált eszmerendszer és túlhaladottá vált pedagógiai szakmai tudás
szerint kívánja szabályozni. Ez a törvényalkotók súlyos felelőssége.
Természetesen
az előbb felsorolt pontokra kétféle védekező válasz lehetséges. Egyrészt lehet
azt mondani, hogy a kormány törekvései a felsoroltakkal kapcsolatban igenis a
pedagógia, az oktatásügy fejlesztésének főáramába tartoznak. Magyarán nincs
igaza a bírálónak, amikor feltételezi, hogy éppen az általa mondott elvek
határozzák meg az oktatásügy fejlesztésének főáramát a világban. És lehet úgy
is érvelni a fentiekkel szemben, hogy a törvényt előkészítő szervezet, annak
tagjai elfogadják az oktatásügy fejlesztésének főáramát nemzetközileg
meghatározó elveket, azonban az az álláspontjuk, hogy azoknak a tervezetük
megfelel. Ez két nagyon különböző érvelés, és nem lehet tudni, hogy a
bírálattal szemben a tervezet készítői milyen állásponton vannak a kettő közül,
esetleg egyes pontokat tekintve ilyen, más pontokat tekintve olyan érvrendszert
használnak. Ezért egy szakmai alapokon nyugvó bírálat megfogalmazása során
mindkét ellen-ellenérv-rendszert figyelembe kell venni.
A
szakmai kritikán túl azonban foglalkozni kell a törvénytervezet (és különösen
az azt megalapozó koncepció) egy másik sajátosságával, azzal, hogy ha a
törvényt az Országgyűlés elfogadja, akkor azzal közvetlen, az oktatási rendszer
feladataitól idegen, és nemtelen politikai célokat is szolgál. A törvény, és
különösen a koncepció megszövegezése során az alkotók politikai üzeneteket
fogalmaztak a szövegekbe, amitől azok a valóságtól elrugaszkodottá váltak
(egyszerűbben: a szövegek hazugságokat tartalmaznak), eszközei a politikai
leszámolásnak, politikai tényezők végleges diszkreditálásának, és
antidemokratikus folyamatokat generálnak. A következő elemekről van szó:
- Azzal, hogy a tervezet hangsúlyozza, hogy a köznevelés rendszere nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, az előző oktatáspolitikai irányítást vádolja, hogy az tudniillik szolgáltatásnak tekintette. Egyszerű elemzés bizonyíthatja, hogy semmilyen oktatási rendszer nem válhat szolgáltatássá, vagyis az egyes egyéni érdekek kielégítésévé, hiszen az egyéni érdekek eltérők, ellentétesek, nem elégíthetők ki egységes oktatáspolitika keretében. Minden oktatáspolitika ab ovo közszolgálat, hiszen egy valamilyen érdekérvényesítési folyamatban létrejött, és a politika által megfogalmazott közérdeket szolgál. Nincs szolgáltató oktatáspolitika, ellenben a közszolgálatként felfogott oktatáspolitika közérdeket artikuláló folyamatai lehetnek rendkívül különbözőek. Az előző oktatáspolitikai irányítás jól, rosszul a demokratikus érdekegyeztetés mechanizmusait igyekezett erősíteni, tehát a közérdek artikulálásának demokratizmusára törekedett (igencsak változó sikerrel). A mostani oktatáspolitika azonban a közérdek központi, állami meghatározására törekszik, kizárva a demokratikus érdekérvényesítési, érdekartikulációs folyamatokat.
- A kötelességek és a jogok egyensúlya amellett, hogy pedagógiai-szakmai nonszensz, és amellett, hogy jogi nonszensz, alapvető jogi normáknak mond ellent, tehát emellett politikai célok szolgálatának alapelve is. Ugyanis a jogok érvényesítésének akadályozását szentesíti. Ez ellentmond alkotmányos, alapvető jogi normáknak, de az is igaz, hogy egyenlőtlen hatalmi viszonyok, megkövesedett, a fejlődést akadályozó hierarchiák fenntartását szolgálhatja nagyon könnyen. A kötelességeket számon kérők számára lehetővé válik a kötelességek teljesítésének önkényes megítélése alapján a jogok megvonása, amelyet a magyar jogrendben eddig csak bíróságok tehettek meg.
- A tervezet és a koncepció nyelvileg gyakran szinte értelmezhetetlen formákban sulykol egy meghatározatlan, homályos, zavaros nemzeti ideológiát. A nemzeti érzelem, a nemzeti politizálás, és hasonló kifejezések az elmúlt időszakban a választásokon nyertes erők, valamint a szélsőjobboldal frazeológiájában az új hatalmat megtestesítők és legitimálóik, valamint a velük szemben állók megkülönböztetését szolgálja, egyben az ellenzékben lévők megbélyegzését, nemzetietlennek titulálását, végső soron a kirekesztését. A „nemzet” szó ilyen használatát semmilyen koherens történettudományi, társadalomfilozófiai magyarázattal nem lehet igazolni. Mást viszont nem lehet elképzelni, mert a nemzetállami értelmezés szerinti használat fölösleges lenne (triviális, hogy a magyar köznevelési törvény hatálya döntően a nemzetállam polgáraira terjed ki), a kulturnemzeti értelemben vett szóhasználat pedig teljességgel indokolatlan (nem a világ magyarsága számára fogalmazunk törvényt).
- A szövegek sulykolják, hogy a magyar oktatási rendszer az elmúlt időszakban tönkrement, és annak teljes újjászervezésére van szükség. Ez egy hazug kijelentés. A magyar oktatási rendszer, amelyben az ország lakosságának közel egyötöde dolgozik, tanul, az egyik legjobban szervezett szisztémája ennek az országnak. Valóban nem azon a színvonalon látja el a feladatát, amely színvonal szükséges lenne ahhoz, hogy Magyarország lakossága boldogabb, elégedettebb, sikeresebb legyen. A magyar oktatási rendszert valóban jelentős mértékben kell javítani. De szó sincs válságról, teljes szétverésről, alapoktól induló újjászervezés szükségességéről. Hogy mennyire hazug kijelentésről van itt szó, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy valójában a nemzeti köznevelési törvény magát a rendszert alapjaiban nem alakítja át, csak néhány, politikailag, és az alkotók szakmai elkötelezettsége szempontjából frekventáltabb kérdésben változtat, ám oly „ügyesen”, hogy ezek hatásaként valóban megérhetjük a rendszer teljes lezüllését, szétverését. Egyébként különösen furcsa az apokaliptikus folyamatok feltételezése a magyar oktatással kapcsolatban annak fényében, hogy a magyar oktatási rendszerben éppen az elmúlt években lehettünk tanúi (végre) bizonyos pozitív változásoknak (amelyek nagyságát azonban nem szabad túlértékelni sem).
- A tervezet, illetve a koncepció több pontján is azt sugallja, vagy kifejezetten állítja, hogy az előző oktatáspolitikai irányítás a tananyagot helyezte az iskolai oktatás középpontjába, hogy (nemzetközi – sic!) kísérleti tereppé változtatta az oktatást, vagyis mintha azt érzékeltetnék az alkotók, hogy elődeik a gyerekek igényeit figyelmen kívül hagyva kísérletezgettek szakmailag teljesen megalapozatlanul, megfosztva a tanulókat önállóságuktól. Erre már-már nincs mit mondani, minden tény ellentmond az állításnak.
Szubjektív utóhang
Az oktatásügy irányítása nagyon
veszélyes játékba kezdett. Én nem kívánom megkérdőjelezni a tervezet alkotóinak
jó szándékét, azt, hogy a törekvésük a magyar oktatási rendszer jobbá,
eredményesebbé, hatékonyabbá tétele. Ők így gondolják. Azt gondolják, hogy az
általuk vallott elvek képviseletével lehet elérni leginkább az amúgy, első
ránézésre közös célokat. Teszik ezt olyan politikai hatalmi térben, amelyben mára
szinte teljes mértékben megszűnt létezni minden fék, ellensúly, demokratikus
érdekérvényesítés, megszűnt a sokszínű szakmai racionalitás
érvényesülésének lehetősége. Vákuum veszi körül az új törvény fogalmazóit és
elfogadóit. Ezt a vákuumot ők hozták létre. A vákuumban nem terjed a hang.
Mi
van akkor kedves Hoffmann Rózsa, kedves Gloviczki Zoltán, és kedves mindenki,
aki ebben a folyamatban részt vett, hogy ha a kontroll teljes elvesztése miatt
önök rossz úton járnak? Mi van akkor, ha gondosan kiiktatva minden
figyelmeztető hangot, makacsul bízva saját szakmai és politikai elképzeléseikben,
éppen most és önök verik szét a magyar oktatási rendszert? Tudom persze, hogy
önök ezt nem így gondolják. Tudom, hogy ennek éppen az ellenkezőjét hiszik,
ezért olyan nagyon nem rengeti meg hitükben önöket az, amit mondok. De vegyék
észre, hogy a szakmában a folyamatok átfogóbb ismeretét eddig már bizonyított
szakemberek – meggyőződésem – többsége így vélekedik. És nem azért, mert az
előző oktatáspolitika szekértolója volt. Ez az amúgy alaktalan, mert nem
szervezett, már-már nem is szervezhető szakmai közeg az előző
oktatáspolitikának is ádáz kritikusa volt. Azért vélekedik így ez a
meghatározhatatlan, de nagyon is érzékelhető csoport, mert rettenetesen félti a
magyar oktatást, a magyar gyerekeket. Ma már önöktől.
A kétféle védekező válaszon kívül lehetne egy támadó válasz is: a pedagógia, az oktatásügy főárama zsákutca. Még ezt sem kellene mondani, lehetne csak annyit mondani, hogy tudunk jobbat. Az valóban fontos lehetne, hogy legyenek további komoly elméleti és gyakorlati vizsgálódások, gondolkodások a főárammal kapcsolatban. Az is jó lenne, ha új pedagógiai, pszichológiai megközelítések, paradigmák megszületését is lehetne ösztönözni.
VálaszTörlésA kritikák és/vagy új paradigmák megfogalmazásához azonban alapos, mélyreható szakmai gondolkodásokra, érvelésekre, vizsgálódásokra volna szükség. Jelen esetben az a nagy probléma, hogy úgy igyekeznek a főáramtól eltérni, hogy közben a mélyreható szakmai gondolkodásnak, érveléseknek, vizsgálódásoknak, vitáknak az igénye hiányzik az előterjesztőkből. Ezek helyett nem alátámasztott, így súlytalannak tűnő szubjektív megállapításokat, ötleteket olvashatunk a tervezetben.
Szóval, azért nagyon problémás a tervezet, mert egyszerre utasítja el a főáramot és az alapos szakmai érvelés, alátámasztás szükségességét.
Persze, ez így van. Csak egy apróság, Attila! Az, hogy a főáram zsákutca, meg hogy tudunk jobbat, benne van az én első opciómban. Azt mondják, hogy amit a másik oldal (mi) korszerű pedagógiának nevez, főáramnak, az nem az. Az egy liberális ábrándozás, és - ők mondják - lejárt lemez, annál tudnak jobbat. Miközben persze az egész világ másfelé megy, mint ők.
VálaszTörlésValószínűleg nincs nagy jelentősége, de a harmadik válasznál másra gondoltam, egy csupán elvi, elméleti lehetőségre. Arra, hogy valaki tisztában van a főárammal, úgy vélheti, hogy mostanáig ez volt a legjobb, de most már elveti, mert kidolgozott egy új paradigmát, amely jobban magyarázza a jelenségeket, jobb eredményre vezet és alaposan alá is akarja és tudja támasztani. Persze hisz abban, hogy az új paradigma el fog terjedni, majd ez lesz a főáram. Azt szerettem volna leírni, hogy a jelenlegi tervezetre ez nem vonatkozhat, mert jelen helyzetben hiányzik ehhez a jelenlegi főáramú paradigma mély, alapos ismerete, szakmai kritikája, illetve az új paradigma alapos alátámasztásának igénye. (Pontosan mi alapján és miben jobb az új paradigma a réginél?)
VálaszTörlésAz óvodák nem kellenek az ÁLLAMNAK...????
VálaszTörlésÓvodák? Pssszt! Még rájönnek, hogy bizony már az óvodákban is lehetne magyarul gondolkodni tanítani.
VálaszTörlésMeghallgattam azt amit Júlia javasolt. Igen én is azt gondolom, hogy azokkal akik őszintén keresik a megoldásokat azokkal kel is, fontos is kommunikálni.
VálaszTörlésNekem mindig azokkal van bajom, akik úgy beszélnek, ahogy az a kör elvárja tőlük amihez tartoznak. Ez mindig nagy kísértés! Aki próbálkozik szigorúan szakmai alapon szólni, az könnyen mindenünnen kívül találhatja magát.
Asztalos György