2020. február 28., péntek

Hol vagytok ti régi játszótársak?

Tudomásul veszem, hogy e bejegyzés hatására három egyetemen, az ELTE-n, Egerben és Debrecenben meglévő óraadói pozícióimat elveszíthetem. Nem hallgathatok tovább ebben az ügyben.

Figyelem, hogy ki mindenki tiltakozik a NAT, a kerettantervek ellen. Közeledik a 100-hoz a megszólaló iskolák száma, akadémiai jellegű közösségek teszik le a voksot, egyetemi, irodalomtudományhoz kötődő szervezeti egységek tiltakoznak, és civil szervezetek. Debrecenből nem csak irodalomhoz értők, hanem más szakmák képviselői is hallatják szavukat az egyetemről. Sőt, legutóbb - hál' Istennek ez szétrombolta életem egyik legsúlyosabb előítéletét - egyházi iskolák pedagógusai fejtették ki NAT-tal szembeni álláspontjukat okosan, hitelesen. Nézem, nézem a tiltakozók listáit, és vizslató szemmel keresem közelebbi szakmám, a pedagógiai tudomány, vagy másképpen neveléstudomány képviselőit, szervezeteit. Egyetemeket, akadémiai szervezeteket. És nincsenek. 

Miért nem szólaltok meg? Együtt tanítottuk, tanítjuk most már lassan 40 éve, hogy ez így nem jó. Együtt tanítottuk, tanítjuk, hogy a pedagógus autonómiája az egyik legfontosabb érték az oktatásban. Együtt tanítottuk, tanítjuk, hogy értékek nem formálhatók indoktrinációval a gyerekekben. Együtt tanítottuk, tanítjuk, hogy az előíró tantervet a múlt században kellett volna hagyni. Együtt tanítottuk, tanítjuk, hogy a gyermeki megismerés, a tanulás folyamatáról érdemes egészen másképpen gondolkodni, mint amilyen módon a NAT megalkotói gondolkodtak erről. Együtt tanítottuk és tanítjuk, hogy aki agyonnyomja a gyerekeket tananyaggal, az elfelejtette a képességek, a kompetenciák fejlesztését, bármit is papoljon róla. Együtt tanítottuk és tanítjuk, hogy a tantárgyak, a tanórák, a merev követelmények által kijelölt iskolai működésmódot fokozatosan magunk mögött kellene hagyni. Együtt tanítottuk, tanítjuk, hogy a differenciálás nem fejlettségi szintek közötti megkülönböztetést, és még csak nem is a tehetségnevelést, s még kevésbé a felzárkóztatást jelenti, hanem a minden gyermek sajátosságaihoz, erősségeihez és gyengeségeihez való alkalmazkodást. Együtt tanítottuk és tanítjuk, hogy az esélyegyenlőtlenség problémája úgy biztosan nem oldható meg, hogy azt hisszük, a gyerekek és a szülők, meg a se postacímmel, se telefonszámmal nem rendelkező társadalom tehet arról, hogy a gyerekek között különbségek vannak. Sőt, tőletek tanultam meg, hogy a gyerekek között egyáltalán nem mennyiségi különbségek vannak, hanem ők egész egyszerűen mások, és mások. Tőletek tanultam meg azt is, mi az, hogy inklúzió, mi az, hogy adaptív nevelés. És most, amikor mindannak a tudásnak az ellenkezője van leírva, mint amit közösen képviseltünk az egyetemeken, főiskolákon, a pedagógusképzésben, ti nem szólaltok meg.

Elfelejtettétek? Dehogy felejtettétek el! Hiszen a jövő héten ugyanúgy ugyanezt fogjátok tanítani a szemináriumi termekben, és jól teszitek. Összekacsintotok majd a hallgatókkal: "Ugye tudják, hogy most ebben az ügyben nagy a hirig?" Nem féltek, hogy valamelyik hallgatótok megkérdezi: "Tanárnő (tanár úr) és Ön mit tett?"

Tudom, kicsit (sokak szerint persze nagyon) demagóg vagyok. Nem baj, vállalom. Azt sem értettem soha, miért demagóg az, aki szóvá teszi, hogy egy stadion árából fedezni lehetne a pedagógusok egy évi 50%-os fizetésemelését. De jó, demagóg vagyok.

Értem én, hogy féltitek az állásotokat és az EFOP pályázatokban viselt pozícióitokat. Rendben. Belegondoltatok, hogy azok a pedagógusok, akik most aláírtak mindenféle tiltakozásokat, mit félthettek? Biztos féltették is, biztos kicsit remegő kézzel írták alá, de aláírták. 

Nem ragozom tovább, talán már túl is írtam. Szóval, hol vagytok?

26 megjegyzés:

  1. Kedves Nahalka úr, térjünk vissza rá egy év múlva, kirúgták-e csak egyetlen állásából is emiatt a bejegyzés miatt. Kérem, ne sunnyogja el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gratulálok, kedves Névtelen úr. Eltalálta a szarva közt a tőgyét.

      Különben szövegértésből 1-es. Vagy el sem olvasta, amihez hozzászólt?

      Törlés
    2. ei milyen duma már, hogy ne "sunnyogja el"?! Hol élünk?!

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    4. Nagyon bátran névtelen. A NER az unokáink életével szórakozik.

      Törlés
  2. Minden elismerésem az Öné, Nahalka Úr !

    VálaszTörlés
  3. Rendben van, térjünk vissza. Egyébként nem állások, csak óraadásról van szó, tekintve, hogy már nyugdíjas vagyok.

    VálaszTörlés
  4. Minden tiszteletem Pista. Leírtad, amit sokan hiányolunk.

    VálaszTörlés
  5. Pontosan ennyit ér a hazai neveléstudományi szakma. Élnek az állam pénzén, "okítják" a fiatalokat, az órákon persze nyomják a nagy ellenpropagandát, de iskolát közelről egyik se látott, és félnek, féltik az állásukat, mert különben ki kellene menniük iskolába dolgozni, tanítani, na és akkor derülne ki, hogy mit ér a nagy PHD, habilitáció... Ennyit a neveléstudományról!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne legyünk igazságtalanok! Sokszor elhangzik ugyan, hogy az egyetemen pedagógiát oktatók iskolát közelről nem láttak. Nagy többségük tanított is, vannak, akik jelenleg is tanítanak a közoktatásban (is), illetve kutatásaikban, fejlesztő munkáikban, a hallgatók gyakorlatain, és sok más formában igencsak rendszeresen látnak iskolát belülről, és azon kívül még sok minden mást is (szakirodalmat, akadémiai világot, más országok oktatási rendszereit, a saját oktatómunkájukat, stb.).

      Törlés
    2. Egy NÉVTELEN troll olyan, mint a 1944-ben, az 50-es években, a 60-70-es években egy NÉVTELEN feljelentő, erkölcsileg és emberileg egyaránt!

      Törlés
  6. Szászvári Irén2020. február 29. 4:56

    Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  7. Kedves István! Én nagyon remélem, hogy megszólalnak még ők is. Ahogy a kormány tovább bagatellizálja a tiltakozást, eljöhet az a pont - mint az egyházi iskolák esetében is eljött - amikor a most még csendben lévők számára is világossá válik, hogy muszáj megszólalniuk. Én szülőként köszönöm Önnek a sok energiát, amit ebbe a szomorú küzdelembe fektet, nekem sok reményt ad!

    VálaszTörlés
  8. Végre egy "írástudó", aki nem felejtette el az "írástudók felelőssége" fogalmát!

    Minden elismerésem.

    VálaszTörlés
  9. Megdöbbentő, ami ebben a kérdésben történik. A NAT elfogadásának szabályai vannak, nem is beszélve a szokásjogról. Ezt lábbal tiporja a hatalom. Az meg külön döbbenet hogy azt gondolják, hogy "ők" mindenhez értenek, zárójelbe teszik a tudományt,mint olyat és aki megszólal, azt sztenderdizált jelzőkkel bombázzák.(liberális,sorosista,stb) nagyon szomorú...

    VálaszTörlés
  10. "az előíró tantervet a múlt században kellett volna hagyni."

    Az előíró tanterveket jobb helyeken már akkor sem használták.

    "Nincs két ember, kinek egyforma képességei, s tehetségei lennének, és az igazi nevelő sohasem fogja megkísérelni, hogy két elütő természetet ugyanabba a formába erőltesse. Valóban sohasem fog arra törekedni, hogy bármely természetet bármily formába kényszerítsen. Ellenkezőleg, arra fog inkább törekedni, hogy a fiatal természet kibontakozó erejét megértéssel ápolja, fejlessze, bátorítsa, óvja, és a szükséges szellemi táplálékról és támogatásról gondoskodjék. Munkája a kertész munkájához hasonló, aki különféle virágokat gondoz. Az egyik növény a ragyogó napfényt, a másik a hűvös árnyékot keresi; van olyan, amelyik a víz partját kedveli, és olyan, amelyik a kopár hegycsúcsot; némelyik homokos talajban hajt ki, mások zsíros termőföldben fejlődnek. Mindegyik saját egyénisége szerint jusson szükséges életfenntartó elemeihez, mert ellenkező esetben nem érheti el saját tökéletessége fokát!" ( Abdu'l-Bahá)

    VálaszTörlés
  11. Nos én tavaly november végén lettem nyugdíjas. Több ügyben nem azt gondolom, mint ami a hivatalos álláspont. Ennek hangot is adtam, adok. Az egyik intézmény, ahol évek óta előadok, mostanában értesített, hogy a Minisztérium, akinek nyugdíjasként az eseti foglalkoztatáshoz ( előadás tartásához) hozzá kéne járulnia, ezt nem adta meg. Bizonyára nincs összefüggés a két körülmény között.

    VálaszTörlés
  12. Nem lehet, hogy egyszerűen nincs aki elindítsa? Aláírni egy papírt mégiscsak könnyebb, mint megfogalmazni annak patikamérleg-mondatait.

    VálaszTörlés
  13. Pontos, korrekt - és csendesen szomorú. Ahogy kell.

    VálaszTörlés
  14. Nagyon szomorú és nagyon pontos, nagyon jó és szép írás. Ott van benne minden felsorolva, ami a rákfenéje az egész oktatási rendszernek, és miatt nem szabadna hallgatni. Gratulálunk, Pista!

    Tőkés Hédi és Tőkés Szabolcs

    VálaszTörlés
  15. A demagógiához egy kis adalék: A Groupama Aréna ára 18,5 milliárd, telekkel együtt 23,5 milliárd Ft. Ez hozzávetőleg 1 havi pedagógus béremelést fedezne. A Puskás Aréna 160 milliárd Ft, ez is kb 10 havi béremelés fedezete lehetne. És utána, hogyan tovább? Úgy, ahogy Medgyessy Péter csinálta? Fedezet nélküli béremelés? Jobb példa lenne a CT!

    VálaszTörlés
  16. > - hál' Istennek ez szétrombolta életem egyik legsúlyosabb előítéletét -
    na, már csak ezért megérte ;)

    öröm volt megtalálni az egyházi iskolákból aláíró tanárok közt volt tanáraimat és osztálytársaimat, ELTÉs szaktársaimat, tanár kollégát, tábori vezetőtársat stb.
    ez most nem egy szűk klikk (haha).

    azt remélem, hogy egyre több embernek lesz elege abból, ha a barátait ill. általa tisztelt embereket címkézi a kormány vak dühe sorosistának vagy megvezetett tudatlannak. valami elkezdődött.

    VálaszTörlés
  17. Tisztelt Tanár Úr!
    Eszerint tanított bennünket az egyetemen, én ma is eszerint dolgozom. Mindig büszke voltam és vagyok, hogy a tanítványa lehettem!

    VálaszTörlés