A három éves oktatási ámokfutást elemző bejegyzésem eddigi
részeiben igyekeztem írni a reálfolyamatokról, és arról, miképpen nullázza le
az oktatási kormányzat a 2010-ig tartó korszerűsítési folyamatok halvány
eredményeit. Most következzenek a valódi döntések, amelyekkel az
oktatásirányítás már tevékenyen, és nem a cselekvés visszafogásával okoz súlyos
károkat.
Ez a hatalom, mint sok más területen, az oktatásban is
fékevesztetten központosít. Előre kívánkozik a tárgyalásban az oktatási
intézményrendszer korábban önkormányzatok alá tartozó iskoláinak állami
fenntartásba vétele. Ennek kaotikus folyamatokat gerjesztő hatásáról, a KLIK
irányításra alkalmatlan voltáról már írtam az első részben. De itt nem csak
szervezési, szervezeti sutaságokról van szó, hanem alapvető elvi hibáról
elsősorban. A szubszidiaritásnak ugyan nagyon csúnya, nehezen kimondható neve
van, de azért elég fontos, s ami még lényegesebb: általánosan elfogadott és
szigorúan követett alapelv a modern társadalmak működőképességének
biztosításában. Azon a legalacsonyabb szinten legyen a döntés, ahol az
érintettek köre átfogható, ahol biztosítható az érintettek adott demokratikus
berendezkedést tekintve maximális részvételének lehetősége, s ahol az
érintettek többségének érdekérvényesítése szempontjából megfelelőek lehetnek a
döntések. Nagyjából konszenzus van a szakemberek körében, és nekem úgy tűnik,
hogy az oktatáspolitikusok körében is azzal kapcsolatban, hogy a rendkívüli
módon szétaprózott magyar önkormányzati rendszer, amely az iskolák nagyjából
90%-át irányította, nem volt teljes mértékben alkalmas a szubszidiaritás elvének
érvényesítésére. Éppen, hogy a többség érdekeinek érvényesítése szenvedett
csorbát, amennyiben alapvetően meggátolta az iskolák együttműködését, és különösen
a szegregáció elleni küzdelmet. A magyar iskolarendszerben már korábban is
megjelent a törekvés, hogy az irányítás integráltabb szervezeti egységekben
valósuljon meg, nem véletlen, hogy elsősorban a kistelepülések együttműködése, a
társulások létrehozása szinte meghatározó tendenciává vált 2010-et megelőzően.
Akár azt is mondhatnánk, hogy a jelenlegi kormányzat
felismerte a helyzetet, és ezért vette el a fenntartás feladatát és
kötelezettségét az önkormányzatoktól. És tényleg, az érvelésben fontos szerep
jutott még a szegregáció elleni küzdelemnek is. Ennek persze semmi nyomát nem
látjuk a gyakorlatban. Iskolarendszerünk radikális átalakulási folyamataiban
semmi nincs, ami túllépne a korábbi időszak (akkor is nagyon halovány)
törekvésein e tekintetben. Magyarán az, hogy a szegregáció leküzdése érdekében
lenne értelme az állami, központi irányításnak, hazugság.
Amikor korábban szakemberek a szubszidiaritás elvének
érvényesüléséről gondolkodtak, odáig jutottak el (pl. a 2009-es Zöld Könyvben),
hogy egy önkormányzati alapon, nagyjából a kistérségeknek megfelelő egységekben
működő fenntartói rendszer kialakítására lenne szükség. Vagyis valóban létezik
egy többséginek tűnő szakmai álláspont az integráltabb irányítási struktúra
létrehozására. De ennyire integráltra? A Fidesz-KDNP kormány azzal, hogy
abszolút értelemben központosította a korábban önkormányzati iskolák
fenntartását, súlyosan sérti a szubszidiaritás elvét. Itt már szó sincs arról,
hogy a döntések azon a szinten születnének, amely még éppen átfogja az
érintetteket. Szó sincs róla, hogy biztosítaná a rendszer az érintettek
részvételét a döntésben, sőt, inkább a korábbi jogok elvétele a jellemző, erről
szintén az iskolaigazgatók tudnának hosszan mesélni. Nem lehet azzal érvelni,
hogy a járási szinten működő tankerületek döntenek majd az ügyekben, mert e
tankerületek nem önkormányzati, hanem az állami apparátushoz tartozó
szervezetek, nem a választóiknak tartoznak elszámolással (nincsenek is
választóik, a központ kinevezi a vezetőket és a munkatársakat). A központ
egyébként is magához fogja ragadni a döntést, amikor csak erre szüksége lesz,
mert az ilyen jellegű irányításnak önmagától ilyen a természete.
Sokáig azt hittem, hogy ha e kormány valamely intézkedésére
azt mondjuk, hogy tök ugyanazt a szisztémát hozza létre, mint ami a kádár-korszakban működött, akkor ezzel valami nagyon mélyen ható, alapvető
kritikát mondunk. Rá kellett jönnöm, hogy ez nem így van, az ilyen jellegű
érvek fabatkát sem érnek, a szocialistának mondott berendezkedés restaurálására
való hivatkozás az emberek többségében nem mozgat meg már semmit. A
szubszidiaritásról szónoklás sem valami erős a „népet”, a „zembereket”
figyelve, inkább liberális értelmiségi nyavalygás, semmint megfontolandó érv. Már
mondani sem merjük lassan, hogy a világban pontosan az ellenkezője érvényesül
annak, amit ez a mostani oktatáspolitika csinál az irányítási rendszerrel.
Semmilyen komoly szakmai érv nem létezik a központosítás mellett, vele szemben
viszont fölsorolhatatlanul sok. Makacsul hajtogathatjuk, hogy modern oktatás
csak úgy létezhet, ha az intézményeknek, a pedagógusoknak, a megfelelő szinten
a helyi közösségeknek jelentős autonómiájuk van, ezt még a pedagógusok többsége
sem érti, vagy nem akarja érteni. Az ember áll, és néz, és bután maga elé
mormolva kérdezi csak, hogy „Mi van itt?”.
Még nagyon sokan nem látják, de mondjuk tíz év múlva már
evidencia lesz, hogy az oktatás tartalmi szabályozásának központosítása az
egyik leginkább drámai következményekkel járó intézkedés. Arról van szó, hogy
az iskolai munka legfőbb, és központi tartalmi szabályozó eleme, a Nemzeti
alaptanterv – megint csak hasonlóan jeles elődjéhez, a 78-as központi tantervhez
– minden tananyagot és követelményt a lehető legrészletesebben szabályoz, ezzel
egységesítve a hazai oktatás meghatározó mozzanatait. Ma még ennek negatív
hatása nem látható egyértelműen. Nem azért, mert akiknek látniuk kellene,
mondjuk a pedagógusok, vagy a Magyar Tudományos Akadémia tagjai nem lennének
elég okosak ahhoz, hogy átlássák, hanem azért, mert valójában a szakma nagy
többsége számára még ma is evidencia, hogy egy országban az iskolában
tanítottakat központosítottan, részleteiben kell szabályozni. A 2003. majd a
2007. évi NAT-ok határozottan ellene mentek ennek a szakmai és közfelfogásnak.
Ezzel – vállalva a vele járó feszültségeket is – egy a világban hosszabb idő
óta érvényesülő tendenciának igyekeztek megfelelni: amiket központilag
szabályozni érdemes, azok a kimenetek, a kifejlesztendő kompetenciák (ezek
tekintetében is csak a legfontosabbak, azok, amelyeknek kialakításához erős
társadalmi érdekek kötődnek), és egyebekben pedig a lehető legteljesebb
pedagógusi önállóság érvényesítendő. A tanítás-tanulás folyamatai irányításával
kapcsolatos korszerű felfogások éppen azt hangsúlyozzák, hogy a tanulóhoz való
igazodás, a mindenki számára személyesen a leginkább optimális feltételek
biztosítása a fejlesztésben az alapvető jelentőségű cél és feladat. A tartalom
centralizálása ennek a tökéletes megakadályozója. A döntő többség számára
veszélyei nem beláthatók, mert a döntő többség még nem jutott el oda, hogy az
iskolai nevelés folyamatát ne valamiféle tartalmak, egyfajta nemzeti műveltségi
kánon (mintha lenne olyan) átadásának tartsa, hanem differenciált
személyiségfejlesztésnek, az önkibontakoztatás elősegítésének. A szakmai érvek
ezért nem működhetnek. Akiknek szólnak, azok egész egyszerűen másképpen
gondolkodnak arról, mi az, hogy oktatás, mi az, hogy tanulás. Ahhoz, hogy
működjék a tartalmi szabályozás központosítását a személyre szóló,
differenciált fejlesztés igényével kritizáló érvem, el kellene fogadni, hogy
személyre szóló, differenciált fejlesztésre van szükség. Ez a közmegegyezés
nincs meg a magyar oktatási rendszerben. És ezt Hoffmann Rózsa, akivel
kapcsolatban valószínű, hogy szintén e döntő többséghez tartozik, jól
felismerte, és bátran nekiláthatott a centralizálásnak, szinte kockázat nélkül
tehette. Bár Hoffmann Rózsa pedagógiai szakember, elképzelhető, hogy mégsem
tartozik a döntő többséghez, és elfogadja a személyre szóló, differenciált
fejlesztés kötelezettségét, de akkor, amit tesz, az vagy szakmai zűrzavar, vagy
mélységesen mély cinizmus.
(Még mindig folyt. köv.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése