Tisztelt Gloviczki Zoltán!
Ön már nem először ír kritikát a
kritikáról. Máskor ugyan nem személyesen írta alá, amit írt, hiszen az Oktatási
Államtitkárság véleményeként jelent meg mindaz, amit a közoktatási törvény
tervezetét vitatókkal szemben megfogalmazott, stílusa azonban
félreismerhetetlen volt. Most tökéletesen ugyanebben a stílusban, immáron a
saját aláírásával jelentetett meg a kormany.hu-n két
oldalt, már megint a kritikáról. Felismerhetően egyetlen kritikus megnyilvánulásra reagál,
a Népszabadságban Tóth Ákos tollából megjelent, 2012.
július 18-i cikkről ír. Ezzel a közléssel egyben közszolgálatot is
teljesítettem, pótoltam az Ön mulasztását, ugyanis a kormany.hu-n elfelejtette
pontosan megjelölni, mi ellen is szól az írása. Igaz, azt beharangozta az
Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkárságának közleménye,
és a megfelelő oldalon az Ön írására való hivatkozás szerepel is, de nem ártott
volna a kétoldalasban sem megmondani, hogy miről van szó.
Először azt
érdemes megkérdeznünk magunktól, és azonnal meg is válaszolni, hogy mikor jut eszébe a Helyettes Államtitkár Úrnak
replikázni a véleményekre. Nem jutott eszébe, amikor a Hálózat a
Tanszabadságért (HAT) az előző, a törvény kritikáinak kritikájaként
megjelentetett államtitkársági véleményre írt hosszú, nagyon sok részletre
kiterjedő szakmai
véleményt, bátran mondhatjuk, hogy elemzést. Nem jutott senkinek eszébe a
magas hivatalban a reagálás, amikor a HAT a Nemzeti alaptantervről (NAT) adott lesújtó kritikát.
Akkor sem volt egy szava sem a helyettes államtitkár úrnak, és munkahelyének
sem, amikor a HAT, az Oktatói Hálózat (OH) és a Hallgatói Hálózat (HAHA)
készített alapos elemzést, mintegy alternatív országjelentést, ellensúlyként az
Európai Unió számára kormányszervek által készített kritikán aluli színvonalú helyzetértékeléssel
szemben. Most viszont Ön, Helyettes Államtitkár Úr tollat ragadott, akkor,
amikor végre az Ön súlycsoportjába sorolható ellenféllel, illetve egy nem a
legszerencsésebb fogalmazású írással szállhatott vitába. Valljuk be őszintén:
Tóth Ákos népszabadságbeli írása bár kritikájának nagy részét tekintve hiteles,
elfogadható, azonban van benne néhány rejtett akna, tévedés, ügyetlen
fogalmazás, amelybe bele lehetett kötni. Ön ezt meg is tette.
Szánalmas
próbálkozás ez is, mint ahogy az előző is az volt. Ön egymás után adja fel a
magas labdákat, van, hogy állításai nem egészen állják meg a helyüket, van,
hogy mellébeszél, van, hogy hiányos szakmai tudását fitogtatja. Teszi ezt
kioktatóan, nagyon magas lóról beszélve. Atyaisten! Ilyen kvalitású emberekre
van bízva a magyar oktatásügy!
De
nézzük konkrétan! Én azzal nem foglalkozom, hogy Orbán Viktor, vagy Hoffmann
Rózsa találja-e ki az oktatáspolitikát (Tóth Ákos cikke is ezzel kezdődik, és Ön
is reagál rá). Nekem majdnem mindegy. A tartalom a fontos.
Ön,
tisztelt Helyettes Államtitkár Úr nem érti, miért kritizálja önöket Tóth Ákos
azzal, hogy szakítanak a tudásalapú
társadalom képével. Hiszen a mostani oktatáspolitika „…éppen a tudásalapú
társadalom képéhez tér vissza a pusztán készségeket vizsgáló >>kompetenciaképzés<<
után” (1. o.). Nincs olyan szakkifejezés, hogy „kompetenciaképzés”. Ha Ön a
kompetenciaalapú képzésre, netán a kompetenciafejlesztést középpontba állító oktatásra
gondolt, akkor az meg nem vizsgált semmit, mert a képzés és nem a vizsgálat a
feladata. De ezek igazából csak nyelvi problémák. Egy helyettes államtitkártól
ugyan elvárná az ember, hogy egyrészt a szakmai nyelvet megfelelően használja,
másrészt legyen logikus, amit leír, de hagyjuk, nem olyan időket élünk, amikor
az ilyen finomságokkal túl sokat lehet bíbelődni. Fontosabb, hogy a szövegezés
bornírtsága alól is kikandikál egy már-már a nevetségességig eljutó
szemléletmód: az oktatást is felügyelő minisztérium oktatással foglalkozó
helyettes államtitkára a kompetenciák
fejlesztését és a tudásalapú társadalom igényeinek oktatásban való
érvényesítését két egymással szemben álló dolognak gondolja. Jaj! Nincs
kedvem alapfokú szemináriumok abszolút kötelezően birtokolandó ismereteit
citálni arról, hogy a kompetencia is
tudás, hogy ha az ismeretekre gondolt a Helyettes Államtitkár Úr, akkor
azok részei a kompetenciáknak, s hogy
a mai oktatási rendszerekben éppen a
kompetenciák fejlesztése jelenti a tudásalapú társadalom igényeinek
kielégítését.
Ön,
Gloviczki Úr szintén értetlenségét fejezi ki Tóthnak azzal a felvetésével
kapcsolatban, hogy az állam kitölti az iskolai tanítás tartalmát. Így fogalmaz:
„Hogy pedagógiai programmal az állam töltené meg
az iskolát? Évtizedek után először szakít a Nemzeti köznevelési törvény azzal,
hogy az iskola pedagógiai programját a fenntartó ellenőrzi és hagyja jóvá. A
pedagógusok értelmiségi alkotóerejének és szakmai tudásának tiszteletéből
fakadóan az új törvény a nevelőtestület jogkörébe utalja a helyi pedagógiai
program megalkotásának és jóváhagyásának jogát” (1. o.). Ön meglehetősen
következetesen alkalmazza azt a módszert, hogy nem arra tér ki, ami az Ön által
kritizálni szándékozott állításban szerepel, hanem egészen másról kezd el írni. Itt is ez történik. Mert egy kérdés,
hogy kitölti-e az állam (már a NAT-tal egyébként) az iskolában tanítandó
tartalom igen nagy részét, és ettől teljesen eltérő kérdés, hogy ki fogadja el
a helyi tantervet, illetve általában a pedagógiai programot. Mindkettő igaz:
egyrészt az állam kilencven százalékban meghatározza (nem szerintem, hanem a
köznevelési törvény szerint), hogy mit tanítsanak az iskolában, másrészt
valóban úgy van, hogy az iskola maga fogadja el a saját helyi tantervét. Azt a
tíz százalékot! Mert a többi kötött.
Így persze nem volt nagy kockázata
annak, hogy odaadták az iskolák tantestületeinek a döntési jogot. „Tisztelt
tantestület! Megengedem neked, hogy a (valószínűleg) egyetlen rendelkezésre
állóból általad kiválasztott kerettantervet CTL-C – CTRL-V módszerrel átmásold
a helyi tantervedbe, és határozd meg a szabadon tervezhető tanórák arányát sem
elérő (tíz százaléknyi) tanítási idő tananyagát”. Nagy gesztus.
A következő bekezdésben tetten
érhetjük az Ön következő maszatolós módszerét. Ezt írja: „Hogy az iskolaépület
működtetése az önkormányzatra maradna? A törvény valahogy másként fogalmaz: az
önkormányzatok anyagi lehetőségeik, politikai és stratégiai szándékaik
függvényében maguk nyilatkozhatnak évről évre, hogy részt tudnak-e és
kívánnak-e venni ebben a működtetésben” (1. o.). Önnek kétségkívül igaza van
abban, hogy a törvény fogalmazása más, mint amit Tóth Ákos a cikkében
kritizál. De ez a lényeg? Ismerjük ezt az eljárást. A Fidesz közeli cégeknek
nevezett vállalkozásokkal nem az volt a baj, hogy disznóságokat követtek el,
hanem az, hogy Fidesz közelieknek nevezték őket. Kiváló. Szarva közt a tőgyit!
Tisztelt Gloviczki Úr! Tudja, ebben az ügyben nem az a probléma, hogy az
önkormányzatoknak nem teszik lehetővé, hogy akár évente nyilatkozzanak. Az a
probléma, hogy önök államosították az
oktatást, kivették az önkormányzatiságot érvényesítő fenntartói
rendszerből, eszement módon központosítják. Ezzel „csak” az Európai Unió egyik
legfontosabb működési alapelvét, a szubszidiaritást
sértik, a modern társadalomfejlődés elemi követelményeit hagyják figyelmen
kívül, és megteremtik az oktatás önkényes irányításának tökéletes lehetőségét.
Tudják! Mint a szocializmusnak nevezett rendszerben! De Ön, Helyettes Államtitkár
Úr, erre a kérdésre nem óhajt kitérni, a valódi kritikát nem akarja cáfolni.
Ezzel szemben belekapaszkodik Tóth egy vitatható fogalmazású mondatába.
Ön, tisztelt Gloviczki Úr, egy nem
pontosan érthető érvelésben mellékesen megjegyzi, hogy „… >>egyes<< önkormányzatok kiváltságai teszik
egyenetlenné a köznevelés rendszerét”. Most sem ártott volna, ha egy kicsit
alaposabban utánanéz a szakmai ismereteknek. Mit jelent vajon az Ön számára az
az állítás, hogy a köznevelés rendszere egyenetlen? Mert bizonyos értelemben
az, más értelemben viszont nagyon nem az. Ha odafigyelne az e témában született
tudományos megállapításokra, vagy a saját elképzelései, előítéletei engednék,
hogy végre tudatosuljon önben jó néhány szakember figyelmeztetése, akkor
tudhatná, hogy Magyarország a PISA
vizsgálatokban az egyik legkisebb szórást produkálja mindegyik teszt
pontszámainak esetében. Ez, tudja, azt jelenti, hogy hazánkban nem drámaiak
a teljesítmények közötti különbségek. Van azonban valami, aminek tekintetében
mégiscsak figyelemre méltóak az „egyenetlenségek”. Ez pedig az, hogy a relatíve igencsak kicsi különbségeket
viszont szélsőséges módon határozzák meg a tanulók szociális helyzetét leíró
tényezők. Ugye nem kell leírnom, hogy miképpen! De ha ez így van – és így
van, ezt eléggé hihetően demonstrálják a PISA vizsgálatokkal kapcsolatos
publikációkban szereplő eredmények –, akkor érdemes megvizsgálni, hogy vajon
ezt a valóban meglévő egyenetlenséget az iskolafenntartó önkormányzatok
eltérései, ahogy ön írja, a „kiváltságaik” okozzák-e. Nos, nem! Viszonylag jól megragadható a településnagysággal való
összefüggés. Ön is könnyen megtalálhatja a szakirodalomban annak sokszori
leírását, hogy a településtípus, ha
egyáltalán mutat összefüggést az eredményekkel, az az összefüggés rendkívül
gyenge. Ez nem csak a nagy nemzetközi vizsgálatok adatsoraiból derül ki,
hanem a hazai kompetenciamérés eredményeiből is. Gloviczki Úr! Az az összefüggés, amelyre önök az oktatási
rendszer fenntartói szerkezetének, egész irányításának radikális átalakítását
építették, egész egyszerűen nem létezik. Nem is tudom, mit mondjak.
Helyettes Államtitkár Úr! Ön a
kétoldalasában „korábbinál jóval magasabb szabadon felhasználható
finanszírozott órakeretről” ír. Ezt mégis, hogy érti? Az általános iskolában
valóban magasabb a finanszírozott tanórák száma az egyes évfolyamokon, de ez a
bevezetett délutáni foglalkozások miatt van így, ezt Ön elfelejtette
hozzátenni. A kilencediktől kezdve pedig nem jelentős a növekedés a
korábbiakhoz képest, ezzel én nem dicsekednék. Az igazi kérdés az, hogy vajon
meglesznek-e a feltételei annak, hogy az itt kétségtelenül meglévő, bár
esetleg vitatható szerepet játszó, illetve nem túl jelentős növekedés valóban
megvalósuljon. Ha erről beszél, akkor arról is beszélnie kellene, hogy
valószínűleg a pedagógusok terheinek
növekedése árán hajthatók végre ezek a növelések. Nincs ebben az országban
valószínűleg ma egyetlen ember sem, aki átlátná az e változtatásokkal járó
finanszírozási igényeket, és azok kielégítésének lehetőségeit. Ugrás a sötétbe,
amit csinálnak, és ha Orbán Viktor tavaly év végén elhangzott kijelentésére
gondolok, hogy tudniillik több pénz az oktatásra nem lesz, akkor, kedves
Helyettes Államtitkár Úr, engedje meg, hogy erős kétségeim legyenek.
Ön
megkérdőjelezi Tóth Ákos azon felvetését, hogy a buktatás tiltása megakadályozta a nehéz sorsú gyerekek rendszerből
való kizuhanását. Ultima rációként arra hivatkozik, hogy „kötelező
részvétel” érvényesült az oktatásban, tehát abból kihullani sem lehetett.
Magyarán: a buktatás nem okozhatott kizuhanást, hiszen nem is lehetett
kizuhanni. Gloviczki Úr! Mondja ezt azoknak a gyerekeknek (és szüleiknek), akik
többszöri bukás után – „tanulva” a tapasztalataikból – ténylegesen elhagyták az
iskolát! Ha nem is nagy az arányuk az általános iskolát a nyolcadik osztály
előtt elhagyó gyerekeknek, de nem is hanyagolhatjuk el. És egyébként a
sorozatos kudarcok, a megbélyegzés – még akkor is, ha végül befejezte a gyerek az
általános iskolai tanulmányait – Ön szerint milyen mértékben járul hozzá nem
kevesek döntéséhez, hogy nem folytatják középfokon tanulmányaikat, vagy a
szakiskola első vagy második félévében hagyják el az oktatást? Hát nem veszi
észre, hogy ez a humánus és hatékony pedagógiától oly távol álló elfogadása és
gyakorlása a buktatásnak életek tönkremeneteléhez járul hozzá? Ez tényleg
felfoghatatlan? És tényleg komolyan gondolja, hogy a buktatás a „hatékony
oktatás és nevelés” eszköze? Hol él Ön Gloviczki Úr? Mikor él Ön?
Most
egy kicsit hosszabban kell idéznem: „Amikor az előző rendszer tizennyolc évre
emelte a tankötelezettség korhatárát, nem motiváltabbá tette a diákokat, hiszen
tetszőlegesen gyenge teljesítménnyel is biztosította kötelező bennmaradásukat a
rendszerben, nem csökkentette a lemorzsolódást, hanem kötelezően benntartotta a
rendszerben a valójában a rendszeren belül lemorzsolódó tanulókat. A
lemorzsolódás ugyanis nem azt jelenti, hogy ki hány éves korában fejezi be
tanulmányait, hanem hogy milyen végzettséggel, teljesítménnyel. A nemzetközi
példák ékesen bizonyítják, hogy a tankötelezettségi korhatár és a lemorzsolódás
köszönőviszonyban sincsenek egymással: a végzettség nélküli tizennyolc éves nem
jut messzebbre, mint a tizenhat esztendős, akit szervezett programokkal és
valós képzettséget adó stúdiumokkal segítenek a cél felé” (1-2. o.). Önnek
teljesen igaza van abban, hogy a tankötelezettség korhatárának felemelésével nem lehet növelni a motivációt. Az is
nyilván helyes megállapítás, hogy egy ilyen intézkedéssel nagyon gyenge teljesítményt produkáló tanulók maradnak bent a
rendszerben, és akár nevezheti is „rendszeren belüli lemorzsolódásnak” a
jelenséget (bár a „lemorzsolódás” szó elég következetes szakmai használata ezt
nem nagyon engedi, de üsse kő). A lemorzsolódással kapcsolatban valójában elég
lenne csak logikusan végiggondolni a folyamatok várható alakulását. Ha 18-ról
16-ra szállítjuk le a tankötelezettség korhatárát, akkor sok tanuló (a számuk
becslése szinte lehetetlen feladat, de biztos, hogy nem üres halmazról van szó)
hagyja el majd elsősorban a szakiskolákat, olyanok, akik valóban egyébként
nyűgnek érezték volna a tanulást, ha az kötelező lett volna 18 éves korukig.
Közöttük (tehát az így kihullók között) lesznek olyanok is, akik ha nem is
feltétlenül nagyon sokat, ám valamennyit mégis tanulnának a hátralévő időben,
és lennének valamilyen arányban olyanok is, akik ha kényszeredetten is, de
megszereznék a szakmunkás képesítést. Azokról nem is beszélve, és tudjuk már
csak tapasztalatból is, hogy vannak ilyenek, akik 16, vagy 17, 18 éves korukban
kezdik „megemberelni magukat”, vagyis megváltozik a tanuláshoz való
hozzáállásuk, akár az iskola pozitív hatására. Őket most elveszítjük. Aztán lesznek olyanok is, akiket – ne
szépítsük a dolgot – bizonyos iskolák fognak „kiutálni”. Könnyebb lesz megválni
bizonyos tanulóktól, mint megoldani a velük kapcsolatos nevelési problémákat.
Még egyszer: fogalmam sincs, az e csoportokba tartozók hányan lesznek. De erről
ma senkinek nincs fogalma. Szabad így
meghozni egy döntést? Szerintem nem.
Abban
persze van igazság, hogy a most majd már 16 éves korukban az új rendelkezés
közvetett hatásai miatt kihulló tanulók, akik a régi rendszerben
feltételezhetően bent maradtak volna az iskolában, többségükben viszonylag
keveset profitáltak volna az oktatásból, ha nem változik a korhatár. Ez
probléma. De ezt a problémát tényleg formális kezeléssel kell próbálni
megoldani? Ha egy csoporttal pedagógiai
problémáink vannak, akkor azokat az illető csoportba tartozók „eltávolításával”
kell megoldani? Nem maga az oktatási rendszer volt az elsősorban, amely
centrifugális hatásával ezeket a gyerekeket, fiatalokat ilyen méltatlan
helyzetbe hozta? Nem kellene inkább azon gondolkodni, hogy miképpen lehetne az
iskola (elsősorban a szakiskola) „tanulómegtartó képességét” fokozni, és egyre
inkább hasznossá, hatékonnyá tenni az ott folyó pedagógiai munkát?
Helyettes
Államtitkár Úr! Ön rajtakapja Tóth Ákost, hogy nem jól ismeri a köznevelési
törvény egy pontját, merthogy a szakiskolákban a jogszabály szerint pontosan
33% kell, hogy legyen a közismereti oktatás (a megfelelő óraszámok) aránya, s
nem úgy van, ahogy a Népszabadság szerzője tudja, vagyis nem igaz, hogy az legföljebb ennyi lehet. Önnek már
megint igaza van. De Gloviczki Úr! Tényleg örömet érez, mint az igazság
bajnoka? Nem zavarja néhány „apróság” a köznevelési törvény e pontjával
kapcsolatban? Az például, hogy miközben a világon mindenhol a munkavállalók
általános műveltségének, az átfogó, de az egész életben fontos kompetenciáknak
a fejlesztését tartják fontosnak, eközben
a hazai oktatás szembemegy ezzel a tendenciával? Vagy az, hogy a
szakiskolákban az intézkedés nyomán a felére csökken a közismereti tantárgyak óraszáma, ami
azt jelenti, hogy az ezeket tanító
pedagógusok felét el kell bocsátani? Vagy ha Ön erre azt mondja, hogy
közben növekszik a szakiskolákban tanulók aránya, akkor én ennek egyrészt olyan
nagyon nem örülök, másrészt a gimnáziumi és/vagy a szakközépiskolai tanulók
arányának csökkenésével jár, ami viszont ez utóbbi iskolatípusokban jelent pedagógus
létszám csökkenést. Ha pedig Ön továbbra is, mint szokta, azzal igyekszik
leszerelni ezeket a kritikákat, hogy majd a nyugdíjazások megoldják a problémát,
akkor jó lenne, ha a környezetében valamelyik hozzáértő munkatársa végre
felhívná a figyelmét, hogy ha a létszámcsökkentés elsősorban valamely szűkebb
pedagógus csoportra (ez esetben szakiskolák közismereti tantárgyakat oktató
pedagógusaira) korlátozódik, és közel 50%-ot jelent, akkor az csak a nyugdíjazás módszerével semmiképpen nem
oldható meg. Ez is elemi összefüggés. Ön egész egyszerűen
a Tóth Ákos által elkövetett nem túl jelentős figyelmetlenséget használta fel
arra, hogy elterelje a figyelmet egy rendkívül
jelentős, negatív hatású intézkedés problémáiról.
Az
pedig már komoly értelmezési problémát jelent, hogy Ön úgy képzeli, azt állítja,
hogy a szakképzés fogja fejleszteni
az általános, az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kompetenciákat.
A szakképzés per definitionem képtelen erre (azért szakképzés), még akkor is,
ha egy jó szakképzés valóban tud hosszabb ideig jól használható, adaptív tudást
is nyújtani a tanulóknak. Félek, hogy a hazai szakképzés egyáltalán nem ilyen,
de nem látom, hogy az Önök oktatáspolitikájában hol vannak azok a tervek, amelyek e helyzet megváltoztatását
irányoznák elő.
Az,
hogy a szakképzésbe kerülők analfabéták vagy sem, sokkal összetettebb kérdés,
mint azt Ön, de akár Tóth Ákos is gondolja. Elég arra hivatkoznom, hogy a
magyar 15 éves tanulók (egy részük szakiskolákba jár) a PISA felmérés
olvasástesztjét átlagosan az OECD országokra jellemző átlag szintjén oldotta
meg. És még egy fontos adalék ehhez: Magyarországon az eredmények szórása
egyáltalán nem nagy, sőt, a kifejezetten kisebbek közé tartozik. Vagyis
óvatosan kellene bánni az olyan kijelentésekkel, amelyek analfabétákként
állítják be a szakiskolákba kerülő tanulókat. Nyilván vannak köztük azok is, és
nyilván éppen a szakiskolások között a legnagyobb arányban, ha összehasonlítjuk
a középfokú iskolatípusokat, de egy releváns nemzetközi összehasonlításban a szélsőségesen negatív értékelés hamis. Nyilván tudunk mondani olyan
„hazai viszonyítási szintet”, saját elvárást, amelyhez képest egyesek
tragikusnak tarthatják a szövegértés színvonalát, vagy akár más alapvető
kompetenciák fejlettségét. Ám ha valaki felelős politikus vagy államigazgatási
szakember akar lenni, annak mélyebben
kell végiggondolnia ezeket a problémákat. Fel kell tennie magában például
azt a kérdést, hogy ha a 15 éves tanulóink nem nagy szórással az OECD átlagán
teljesítenek átlagosan a szövegértésben, akkor az hogy lehet, hogy a felnőttek
körében folytatott olvasásvizsgálat viszont mélyen ezen országcsoport átlaga
alatti teljesítményt mutat a magyar felnőttek körében. Mi történik a
középiskolákban? E problémát tekintve hogyan jellemezhetők az egyes
iskolatípusok? Gyanítható (és erre a vizsgálatok eredményei is utalnak), hogy
az alacsony iskolai végzettségűek igen gyenge eredményei okozzák általánosan
hazánk gyengébb teljesítményét. Akkor lehet,
hogy mégiscsak fontos, hogy kik, mikor, hogyan maradnak ki az oktatás rendszeréből?
Talán mégiscsak fontos, hogy milyen a
közismereti (például a szövegértés fejlesztésére is erősen hivatott) oktatás a
szakiskolákban? Lehet ebben a kérdésben is perifériális, fogalmazásbeli
problémákba beleakaszkodni, csak nem ez a felelős magatartás, tisztelt
Gloviczki Úr.
Nem
gondoltam, hogy Ön vagy más munkatársa valamikor még előhozza a „titkos
tanulmány” ügyét. Ez Önök számára akkora fiaskó volt, hogy azt hittem, egy
életre elfelejtették, elnyomták magukban, és erre kényszerítenék legszívesebben
a közvéleményt is. De nem, Ön ugorva Tóth Ákos felvetésére ismét magyarázni kívánja a magyarázhatatlant.
Helyettes Államtitkár Úr! Minden józanul gondolkodó szakember számára világos,
hogy számos olyan változás következett, következik be, és számos olyan tartós
folyamat van az Önök közreműködése nélkül is, amelyeknek a természetes
megoldása az iskolabezárás, a tömeges
elbocsátás. Ezek a következők:
· az iskolában tanulmányaikat elkezdő évfolyamok
létszámának csökkenése (ez Önöktől független folyamat),
· a szakiskolákban a tanulmányi idő korábbinak a
háromnegyedére való csökkenése,
· a tankötelezettség korhatárának leszállítása,
· elsősorban az általános iskolák esetén a
kapacitáskihasználatlanság (ez egy helyzet, amit nem Önök állítottak elő,
„csak” megörökölték, de ettől még probléma),
· a pedagógusok heti kötelező, tanítással kapcsolatos
óraszámának növekedése (ami csak lehetőség ugyan, de nagyon kicsi az esélye,
hogy Önök ezt nem használják ki).
Nem azzal van a baj, Gloviczki Úr,
hogy esetleg hozzálátnak a közoktatási kapacitások racionalizálásának, erre
biztosan szükség van. Az a baj, hogy nincs
koncepciójuk erre. Annyira nincs, hogy még csak be sem vallják, talán még
maguknak sem, hogy ilyen koncepcióra szükség lenne. Amikor elvégeznek bizonyos
számításokat, akkor sem vonják le belőlük a helyes következtetéseket. Korábban
közölték a társadalommal, benne a pedagógusokkal, hogy csökkennek ugyan a
pedagógus feladatok, de van növekedés is, ezek kompenzálják egymást, tehát nem
lesz nagyarányú leépítés. Azt elfelejtették megmondani, hogy a jelentős
létszámnövekedésre óvodapedagógusokból lesz szükség 2014. szeptember 1-től, a
csökkentési igények azonban vagy más területeken, vagy minden pedagógus
kategóriában egyenletesen jelentkeznek. Vagyis ebben a pillanatban két dolgot
tudunk: a várható változások igenis
vezethetnek jelentősebb pedagógus létszámcsökkentéshez és
intézménybezárásokhoz is, de hogy ez valóban ne így legyen (kérdés persze, hogy
tényleg nem így kell-e lennie), azzal kapcsolatban az Önök kommunikációja – nyilván a koncepció hiánya miatt – olyan távol
van a megnyugtatótól, mint Makó Jeruzsálemtől.
Végül
a röghöz kötésről. E kérdésben is
eltalálta tisztelt Helyettes Államtitkár Úr a szarva közt a tőgyit. Tóth Ákos
botor módon Önöknek tulajdonította a röghöz kötés kifejezés használatát,
miközben Önök valóban a legelejétől tiltakoztak ez ellen. És? Ez a lényeg? Nem
az, hogy egy hallgatónak adott esetben két választása van, vagy belemegy egy
olyan szerződésbe, amely már valóban
röghöz kötést jelent (hiszen kötelezően el kell töltenie Magyarországon
diplomájának megfelelő munkavégzéssel a képzési idejének kétszeresét), vagy nem
megy bele ilyesmibe, inkább diákhitellel,
vagy más módon fedezi a tandíját (ha nem haragszik, én most nem használnám
a „tandíj” szó helyett Önök által kitalált eufemizmusok egyikét sem)? Hogy erre
van-e erkölcsi alapja bármilyen hatalomnak, azt én most nem firtatnám. Nem
akarom letagadni, hogy nagyon sokan problematikusnak tarthatják, hogy valaki a
magyar adófizetők pénzén lesz kiképezve, majd végzése után végleg elhagyja az
országot. Ezzel tehát nem foglalkoznék, más fórumon szívesen részt vennék e
kérdés megvitatásában is. Azzal viszont nagyon is foglalkoznék, hogy Önök az
intézkedéssel jelentős mértékben
beszűkítik a felsőoktatás merítési bázisát, elsősorban a hátrányosabb
helyzetű rétegekhez tartozók közül sokakat elriasztva a felsőoktatásba való
jelentkezéstől. Ez részben súlyos esélyegyenlőtlenségi
problémákat vet fel, de talán még nagyobb gond, hogy az ország adottság- és tehetségpotenciáljával való rossz gazdálkodást
jelenti. Ha egy országban nagyobb társadalmi csoportoknak érdemben csökken
a lehetősége arra, hogy soraikból felsőoktatásban tanulók, és egy részükből
majdan jelentős teljesítményt produkáló szakemberek kerüljenek ki, akkor az az ország nagyon rosszul jár.
Magyarországon sajnos az adottság- és tehetségpotenciál elherdálásának amúgy is
„komoly hagyományai vannak”, most „sikerül” majd még rosszabbá tenni a
helyzetet.
***
Tisztelt Helyettes Államtitkár Úr! Ez
nem színvonal. Ez gagyi. Részben a szakmaiságot tekintve, részben a
vitakultúrájára nézvést. Ebből így nem lesz, nem lehet semmi. Nem lesz, nem
lehet párbeszéd, nem lehet értelmes vita, és persze nem lesz értelmes cselekvés
sem. Rosszul, nagyon rosszul állunk.
Nem véleményeket csupán, de KONCEPCIÓKAT" olvasnék szívesen.
VálaszTörlésEnnek sincs akadálya (mármint annak, hogy koncepciókat, vagy legalábbis egyet olvasson). Itt a blogomon van, még a köznevelési törvény elfogadása előtt írtam: http://nahalkaistvan.blogspot.hu/p/patthelyzet-kell-egy-uj-oktataspolitika.html
TörlésSajnos a 33 százalékot valóban elrontottam, és persze, hogy nem a kormány találta ki a röghöz kötést - sajnos, ez a napilapozás átka, sietnem kellett.
VálaszTörlésA többit tartom.
Köszönöm, hogy válaszolt helyettem is.
Tóth Ákos
Ákos, én olvastam az írását (először nem voltam benne biztos, de ez a "röghöz kötés" baki beugrott) - szerintem remek írás, ne "bűntudatosuljon" egy-két apróság miatt!
TörlésNahalka István írása/válasza is kitűnő - szerintem a "gyöngyöt disznóknak" kategóriába esik: az az érzésem, hogy több - intellektuális és praktikus - energiát feccolt a kérdésbe, mint az egész kormányzati apparátus együttvéve...és valószínűleg teljesen feleslegesen...
Júlia
Nem az az igazi probléma - szerintem - hogy István nyílt levele "felesleges". A baj az, hogy G. Zoltán (és társai) ilyen (és hasonló) színvonalú "művek" megalkotásával/aláírásával nem kockáztat(nak) gyakorlatilag semmit. A szakmai lenullázódás a köreikben értelmezhetetlen fogalom, mindig akad majd felsőoktatási intézmény (ne kelljen egyetemnek neveznem) (esetleg egy baráti cég) amelyik befogadja majd (őket) a bukás után. S a film forog tovább, a "szakma" lenyeli a megaláztatást, egy idő után partnerként tekint rá....ahelyett, hogy ...
VálaszTörlés