1. A finn kormány oktatásért
felelős minisztere levélben kereste meg a magyar kormány emberi erőforrásokért
felelős miniszterét, hogy Finnország szívesen megvásárolná, és bevezetné a
magyar Nemzeti alaptantervet. Indokként a miniszter leszögezte, oly sok pozitív
vélemény jutott el hozzájuk Magyarország Helsinki Nagykövetsége közvetítésével,
hogy elhatározták, ezután a finn iskolák a magyar alaptanterv szerint
tanítanak. A miniszter vételárként 750 millió Eurót ajánlott fel. Magyar
partnere, Kásler Miklós az üzleti ajánlatot elfogadta, és kérte a finn
minisztert, hogy az ügymenet egyszerűsítése érdekében az adásvételi szerződés
aláírását követően a vételárat egyenesen Mészáros Lőrinc bankszámlájára utalják
át.
2. Szerkesztőségünk minisztériumi
kapcsolatokon keresztül hozzájutott egy tervezethez, amely ugyan még nem
döntés, de – informátorunk szerint – jó úton halad a megvalósítás felé. A
tervezet azt tartalmazza, hogy kormánypárti pedagógiai szakértők és pedagógusok
túl nagynak tartották azt az arányt (20%), amely a Nemzeti alaptanterv szerint
a kötelező tanórákból differenciálásra, tehetségnevelésre és felzárkóztatásra
lenne fordítható. A tervezetben konkrét kiegészítések szerepelnek az
alaptanterv megfelelő részeihez, valamint a kerettantervekben szereplő
tantárgyakhoz. Az egyik ilyen javaslat azt irányozza elő, hogy Wass Alberttel,
Nyírő Józseffel, Herczeg Ferenccel a tanulók a magyar nyelv és irodalom
tantárgy keretei között nem csak egyszer, hanem háromszor foglalkoznak majd. A
módosítás célja, hogy a gyermekek, a fiatalok még alaposabban készülhessenek
fel a modern kor kihívásaival való megküzdésre, elsősorban az idegen nyelvek, a
digitális készségek jobb elsajátításával. A helyi differenciálásra rendelkezésre
álló keret így a kötelező óraszám 3%-ára csökken.
3. Hajnal Gabriella, a NAT és a
kerettantervek kialakításával megbízott miniszteri biztos kérdésre válaszolva
elmondta, hogy a filozófia és az etika választható tantárgyak megszüntetése
egyáltalán nem volt véletlen, mint az országosan egy álhírben elterjedt. A filozófiát
és az etikát a szabadon választható tantárgyak közül kifejezetten Orbán Viktor
kérésére vették ki. A miniszterelnök ezen kívül csak egyetlen ponton
fogalmazott meg kérést a kerettantervek készítői felé. Azt kérte, hogy a
2012-ben az általános iskolai fizika kerettantervben még szereplő szélerőművek
ne szerepeljenek a tananyagban.
4. A Nemzeti alaptantervet és a
kerettanterveket ért kritikákra válaszként az e dokumentumok tartalmával
egyetértők tömegei fordultak az oktatásért felelős miniszterhez levélben,
általában a NAT minél előbbi bevezetését, valamint a kritikusok példás
büntetését követelve (utóbbi tekintetében a felnégyelés, mint nemzeti hagyomány
szerepelt módszerként a legtöbbször). Idézünk néhány levélből: „Drága Miniszter
Úr! Ne hátráljanak meg! Ne csak Newton I., II., és III. törvényét tanítsák,
hanem az összes többit is, egészen a tizedikig”! „Mindenn Magyar fijatalnag
tudnija kell hejesenn irni. Legyen, egy héten még 2 magyarora”! „Nem szabad
engedni a libsiknek, a nemzeti értékeket tisztelni kell, erre kell nevelni a
fiatalokat! Feltétlenül kerüljön be a történelem tananyagba Puskás Öcsi és a
Kőbányai Világos is”! „Magyarázza már el valaki ezeknek a fafejű kritikusoknak,
hogy igenis csökkent a tananyag, ezután történelemből csak a nyertes csatákat
tanítják, a vesztes csaták kikerültek! Na ugye!”.
5. Az új nemzeti alaptanterv és a
kerettantervek bevezetéséhez új taneszközökre van szükség.
6. Mészáros Lőrinc 30 Milliárd
Ft-os alaptőkével (melyet – a beruházás rendkívüli fontosságára való
tekintettel – a magyar kormány vissza nem térítendő támogatásként biztosított a
vállalkozó számára) létrehozta a Mászáros és Barátja Tanszerkészítő ZRt-t. A
cég a magyar iskolák tanszerellátására kiírt tendert a bírósági bejegyzésről
szóló végzés kézbesítését követő napon megnyerte.
7. Budapest utcáin rövid sorokban
természettudományi tantárgyakat tanító pedagógusok vonultak fel. A
természettudományos tantárgyak integrált oktatása ellen tüntettek. Újabb hírek
megerősítették, hogy az összes fizika-, kémia-, biológia- és földrajztanár
felvonult, mind a 300-an. A táblákon ilyen feliratokat lehetett olvasni: „Nem
tanítok összevont természettudományt”, „Aki szeretne összevont
természettudományt tanítani, az hazaáruló”. A szónokok egyike javasolta, hogy
minden egyetemi pedagógia tankönyvből töröljék a „komplex tantárgy”, „integrált
tantárgy” kifejezéseket, valamint az ilyen tartalmú részeket. Azt is javasolják
a tanárok, hogy a „Tantárgyi integráció nem ördögtől való” mondat
megfogalmazása 2-től 10 évig terjedő elzárással legyen büntetve. A tömeg az
Andrássy úton vonult végig, s a Hősök terére érve a tüntetés résztvevői késő éjszakába nyúlóan
kísérleteket mutattak be egymásnak.
8. Hétfőn délután az Emberi
Erőforrások Minisztériumában kitüntették azt a pedagógust, aki az előző
tanévben átlagosan egy tanórájára vetítve a legtöbbször mondta ki a „nemzet”
szót. Győztes Gáspár, a kitüntetést elnyerő magyartanár nagy tetszésnyilvánítás
közepette vette át a díjat és a vele járó pénzjutalmat. A kitüntetést átadó
Kásler Miklós megköszönte azoknak a lelkes megfigyelőknek a munkáját, akik a
versenyre jelentkező pedagógusok óráin lejegyezték a „nemzet” szó
elhangzásainak számát. Méltatta az adatokat összegző statisztikusok áldozatos
tevékenységét, majd a NAT és a kerettantervek nagyszerűségére hívta fel a
figyelmet. A bensőséges ünnepséget egy kisebb incidens zavarta csak meg. Egy
férfi, aki a kitüntetett egyik tanítványa apjának adta ki magát, bekiabált a
díj átadásakor, hogy a gyerekek közben semmit nem tanultak a tanártól. A
teremőrök, a gyorsan megjelenő tizenöt rendőr, valamint egy külön kommandós
alakulat azonnal eltávolította a rendezvényt megzavaró férfit. A résztvevők
hálás szívvel gondoltak a gyorsan és szakszerűen eljáró rendvédelmisekre. Az
ünnepség ezután méltóságteljesen és zavaró tényezők közbejötte nélkül
folytatódott tovább.
9. Okos Szilárd politikai elemző
érdekes eszmefuttatására figyelt a fél sajtó a tegnapi nap folyamán. Okos tudni
véli, hogy a 2020 január végén napvilágot látott NAT valójában nem az igazi. A
kormánypártok komolyabbnak tartható politikusai mindannyian nagyon jól tudják,
hogy ez a NAT semmilyen formában nem valósulhat meg. A cél az volt, hogy az
ellenzéket, a balliberális értelmiséget felbosszantsák, heves kritika legyen a
következmény. Ennek az az értelme, hogy a kormánypárt a kb. 1,5-2 milliós
szavazótáborát „összerántsa”, új cél érdekében ismét erősen kötelezzék el
magukat a NER és az illiberalizmus mellett. A politikai elemző szerint ez a
stratégia tökéletesen bevált. Okos azt is megosztotta az olvasókkal,
hallgatókkal, nézőkkel, hogy valójában van egy másik, korszerű NAT, ami teljes
mértékben más, mint ami a rendeletben szerepel. Nemsokára rendeletmódosítás
lesz, és a módosított NAT szerint kell majd tanítani szeptember 1-től. Mivel a
nagy politikai csatározások már lezajlottak, a változtatást senki nem fogja észrevenni.
Hogy egyszerű és könnyű legyen a bevezetés folyamata, Szájer József tabletjén
már megírta mind a hozzávetőleg 4000 magyar iskola helyi tantervét. A
tankönyvek már két éve készen voltak, így aztán semmi akadálya nincs annak,
hogy szeptembertől a magyar oktatási rendszer teljesen új pályára álljon –
mondta a politikai elemző.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése