A facebook-on (http://www.facebook.com/kaszaszoltanert.osszefogas)
megjelent egy újabb plágiumügy egy meglehetősen „vaskos” bizonyítéka. Én most e
bizonyítékot továbbiakkal szeretném kiegészíteni. Az alábbi táblázatban Horváthné Sabáli Éva
Centenáriumi Általános Iskola és Szakiskola igazgatói posztja elnyerésére
beadott pályázatának 18-23. oldalain szereplő szövegek egy részének
megegyezését mutatom ki más, az Interneten elérhető dokumentumok szövegrészleteivel.
A pályázat előlapja és 18. oldaltól a szövege a http://www.centi.hu/wp-content/uploads/2011/03/Centen%C3%A1riumi-p%C3%A1ly%C3%A1zat.pdf
Internet címen érhető el. A pályázattal összehasonlított források a pályázatnál
előbb születtek, ezért nem lehetnek Horváthné Sabáli Éva pályázatából kimásolt
részeik. A táblázat baloldali oszlopában az „eredeti” szövegek találhatók, a
jobboldali oszlopban a pályázatból valók. A színezés az egymásnak szó szerint
megfelelő részeket emeli ki. Nincs teljes mértékben kizárva, hogy az itt a
baloldalon szereplő forrás-szövegeknek is volt egy „eredetijük”, és azokat akár
Horváthné is írhatta annak idején, és most csak a saját korábbi szövegeit
másolta be (néhol kissé átírva) a pályázati szövegbe, de ennek nyoma egyetlen
esetben sem fedezhető fel. Még egy lehetőség van arra, hogy Horváthné ártatlan,
mégpedig az, hogy az Interneten, az iskola honlapján megjelent dokumentum
hamis, nem Horváthné szerzeménye. Ezt már csak azért is kizártnak tartom, mert
ha tényleg valami ilyesmiről lenne szó, akkor az iskola web-lapjának felelőse
az „életével játszik”, az elérhető eredmény ehhez képest igen csekély. Bár még
egy csavar lehet az ügyben: egy hamisítványt Horváthné hívei is feltehettek a
honlapra, hogy kiváltsák az olyan reakciókat, mint az enyém, és lecsaphassák a
magas labdát. Na, jó, az összeesküvés-elméletekből ennyi elég. Inkább azt
mondom: ha bármilyen módon megvezetődtem volna, utólag megkövetem majd azokat,
akiket sért a közlésem. Nézzük inkább a táblázatot:
Az anyanyelvi nevelés elsődleges feladata a szóbeli és az írásbeli
kommunikáció önálló és kreatív használatának elsajátíttatásához szükséges
alapvető képességek
intenzív fejlesztése, a modern társadalom különféle színterein gyakorolt nyelvhasználati
módok tanítása, illetve a nyelvhasználat változatos tanulói tevékenységekre
épülő, folyamatos gyakoroltatása. A tanulási tartalmak feldolgozása
megteremti az anyanyelvi hagyomány megismerésének, a különféle
kommunikációs
helyzetekben való aktív részvétel gyakorlásának, valamint az önálló tanulás
és önművelés képesség- és szokásbeli alapjainak a feltételeit. (Apáczai Kiadó Bázisiskoláinak Kerettanterve az
általános iskolák 1–8. évfolyama számára, 18. o. http://www.apaczai.hu/webshop/upload/55/1-8_kerettanterv.pdf)
|
Kiemelt feladatnak tekintem az anyanyelvi nevelést, melynek elsődleges feladata a szóbeli és
az írásbeli kommunikáció önálló és kreatív használatának elsajátíttatásához
szükséges alapvető képességek intenzív fejlesztése, a modern társadalom
különféle színterein gyakorolt nyelvhasználati módok tanítása, illetve a
nyelvhasználat változatos tanulói tevékenységekre épülő, folyamatos
gyakoroltatása. A tanulási tartamiak feldolgozása megteremti az anyanyelvi
hagyomány megismerésének, a különféle kommunikációs helyzetekben való aktív
részvétel gyakorlásának, valamint az önálló tanulás és önművelés képesség- és
szokásbeli alapjainak a feltételeit. (Horváthné Sabáli Éva pályázata a
Centenáriumi Általános Iskola és Szakiskola igazgatói állására, 19. o.)
|
Az irodalmi nevelés kialakítja és fejleszti a művekkel folytatott aktív
párbeszéd képességét. Elsődleges feladata az olvasás megszerettetése, az
olvasási
kedv
felkeltése és megerősítése. Az irodalmi műveltség megalapozásához kisiskolás
korban a szövegolvasáshoz kapcsolódó szövegelemző és értelmező együttgondolkodás,
egymás véleményének megismerése, a saját gondolatok kifejtése, valamint az
irodalmi szövegekkel kapcsolatos tapasztalatszerzés, az esztétikai, erkölcsi
értékek felfedezése, érzelmileg is megalapozott befogadása nyit utat. (Apáczai Kiadó Bázisiskoláinak Kerettanterve az
általános iskolák 1–8. évfolyama számára, 18. o. http://www.apaczai.hu/webshop/upload/55/1-8_kerettanterv.pdf)
|
Fontosnak tartom az irodalmi nevelést is,
mely kialakítja és fejleszti
a művekkel folytatott aktív párbeszéd képességét, megszeretteti a tanulókkal
az olvasást, felkelti és megerősíti az olvasási kedvet. Az irodalmi műveltség
megalapozásához a szövegolvasáshoz kapcsolódó szövegelemző és értelmező
együttgondolkodás, egymás véleményének megismerése, a saját gondolatok
kifejtése, valamint az irodalmi szövegekkel kapcsolatos tapasztalatszerzés,
az esztétikai, erkölcsi értékek felfedezése, érzelmileg is megalapozott
befogadása nyit utat. (Pályázat, 19. o.)
|
A fiatal korosztály képzelőereje és kreativitása nagyon hatékony tud lenni.
A játékos formában és már fiatal korban is tanítható kreatív gondolkodási
technikák ezt segítenek még jobban kiaknázni illetve lehetőséget teremteni a
gyerekeknek, hogy
életük későbbi szakaszában is immár tudatosan alkalmazva ezeket a módszereket
képesek legyenek a megszokott, sablonos válaszoktól eltérő megoldásokat
megtalálni. A kreatív gondolkodás fejlesztése segít, hogy az iskolában
sokszor elvárt „az egyetlen helyes megoldás” típusú gondolkodás mellett a
gyerekek megtanuljanak a valós élethelyzetekhez hasonlóan több lehetséges
megoldásban, alternatívákban gondolkodni és az elvárttól eltérő szokatlan
megoldásokkal előállni. (Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola és
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény helyi tanterve, 25. o. http://huszargaliskola.hu/uj/letoltes/tanulas.pdf
|
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a gyerekek képzelőereje és kreativitása
nagyon hatékony tud lenni. A játékos formában és már fiatal korban is
tanítható kreatív gondolkodási technikák ezt segítenek még jobban kiaknázni,
illetve lehetőséget teremtenek a gyerekeknek arra, hogy életük későbbi szakaszában is
immár tudatosan alkalmazva ezeket a módszereket, képesek legyenek a
megszokott, sablonos válaszoktól eltérő megoldásokat megtalálni. A kreatív
gondolkodás fejlesztése segít, hogy az iskolában sokszor elvárt „az egyetlen
helyes megoldás" típusú gondolkodás mellett, a gyerekek megtanuljanak a
valós élethelyzetekhez hasonlóan több lehetséges megoldásban, alternatívákban
gondolkodni, és az elvárttól eltérő, szokatlan megoldásokkal előállni.
(Pályázat, 20. o.)
|
Ahhoz, hogy a
környezetünket, az abban zajló folyamatokat megérthessük, szükségünk van
kellő mennyiségű és minőségű természettudományos ismeretre. (Danku Attila igazgatói pályázata, 28. o. http://www.lorantffy.suli.hu/dokument/igpaly.pdf)
|
Ahhoz, hogy a
környezetünket, az abban zajló folyamatokat megérthessük, szükségünk van
kellő mennyiségű és minőségű természettudományos ismeretre. (Horváthné Sabáli Éva pályázata a Centenáriumi
Általános Iskola és Szakiskola igazgatói állására, 20. o.)
|
A természettudományos
tantárgyak népszerűsége az elmúlt években folyamatosan csökkent mind az
általános iskolákban, mind a középiskolákban. Emiatt a természettudományos tantárgyakba integrált és
általuk közvetített környezettani ismeretanyag átadása, elsajátítása és ezen
keresztül a környezettudatos magatartás kialakítása is veszélybe került. Ez különösen hangsúlyos
probléma akkor, amikor szűkebb és tágabb környezetünk megismerése, védelme egyre
jobban felértékelődik. A kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a természettudományos
oktatásban a környezettani ismeretek elsajátítása hatékonyabb akkor, ha az adott
ismeretrendszer egyszerre több tantárgyban is megjelenik, hangsúlyozva azok interdiszciplináris
jellegét. (Kónya György 2012. Környezettani ismeretek a
természettudományok tanításában. Iskolakultúra, 21(1), 71-79. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00161/pdf/EPA00011_Iskolakultura_2012_01_071-079.pdf)
|
Fontos a természettudományos tantárgyakba integrált és általuk közvetített
környezettani ismeretanyag átadása, elsajátítása és ezen keresztül a
környezettudatos magatartás - környezetvédelem, az egészséges életmód
- kialakítása is. Ez különösen hangsúlyos probléma
akkor, amikor szűkebb és tágabb környezetünk megismerése, védelme egyre
jobban felértékelődik. A természettudományos oktatásban a környezeti ismeretek elsajátítása hatékonyabb
akkor, ha nagy hangsúlyt fordítunk a kísérletekre, szemléltetésekre,
és ha az adott
ismeretrendszer, egyszerre több tantárgyban is megjelenik, hangsúlyozva
ezzel, azok interdiszciplináris jellegét. (Pályázat,
20. o.)
|
A lexikális anyagközlés, a sok elméleti ismeret
átadása helyett előtérbe kerül a személyiségfejlesztés, az önismeret
képességének elsajátítása, a kommunikációs készség fejlesztése, a mindennapi élethez köthető praktikus
ismeretek nyújtása. (Hajdú András pályázata a Fekete István Általános Iskola
é Szakiskola igazgatói állására, 24. o. http://gyomro.hu/dox/hajdu_andras.pdf)
|
A lexikális anyagközlés, a sok elméleti ismeret
átadása helyett előtérbe kell kerülnie a személyiségfejlesztésnek, az
önismereti képességek elsajátításának, a kommunikációs készség
fejlesztésének, a mindennapi élethez köthető praktikus ismeretek nyújtásának.
(Pályázat, 22. o.) KIS MÉRTÉKŰ ÁTÍRÁS.
|
A tanulók
személyiségfejlesztése komplex jellegű legyen, az egész személyiségre hasson,
figyelembe kell azonban venni az általános iskolában megtett útját,
valamint a közösségben és a családban elfoglalt helyét. (Öveges József
Közép-Zalai Általános Iskola és Óvoda Pedagógiai Programja, 24. o. www.ovegesiskola.hu/Pp.DOC)
|
Fontos, hogy a tanulók személyiségfejlesztése komplex jellegű legyen,
az egész személyiségre hasson. Ehhez figyelembe kell venni az iskolában megtett útját,
valamint a közösségben és a családban elfoglalt helyét. (Pályázat, 23. o.)
|
Kommentár nem hiszem, hogy szükséges. Fogalmam sincs, mi van az első 18 oldalon, de el tudom képzelni. Tényleg nem jó szívvel teszem, mégis rá kell mutatnom, hogy itt egy egyházi, egy katolikus iskolát több éven keresztül irányító pedagógusról, vezetőről van szó. Nem akarom én azt mondani, hogy egy katolikus iskola pedagógusától, vezetőjétől erkölcsi értelemben többet kell elvárnunk, mint mástól. De azt igenis akarom mondani, hogy az egyházi iskolák számára a köznevelési törvényben előjogokat biztosító oktatásirányítóink, akik amúgy az erkölcsi nevelés fontosságát minden lehetséges alkalommal az egekig emelik, elgondolkodhatnának néha hitelességről, és hasonlókról.