tag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post8864643645632330054..comments2023-12-17T15:29:52.262-08:00Comments on Nahalka István blogja: Hiszti a tandíj körülNahalka Istvánhttp://www.blogger.com/profile/15935189898919211710noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-18896394680062754852012-02-14T08:57:42.215-08:002012-02-14T08:57:42.215-08:00Lényegében egyetértünk. A "támogatás"-on...Lényegében egyetértünk. A "támogatás"-on kell még gondolkodni. Szerintem "támogatás = jó, méltányos pedagógia".Nahalka Istvánhttps://www.blogger.com/profile/15935189898919211710noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-195241114294047302012-02-14T08:18:44.331-08:002012-02-14T08:18:44.331-08:00"...ám hátrányos helyzetű tanulók nem jutnak ..."...ám hátrányos helyzetű tanulók nem jutnak el a felsőoktatásba..." - Pontosan. Ezért kell(ene) ezeket a tanulókat (és szüleiket) már a közoktatásban (általános és még inkább középiskolában) támogatni. S a felsőoktatásban olyan tanulmányi ösztöndíjrendszert kialakítani, ami biztosítja, hogy ha tanul ("teljesít"), akkor nem lesz gondja a tandíj előteremtésével.jtrauernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-53367756570962629432012-01-25T07:44:31.806-08:002012-01-25T07:44:31.806-08:00Csak annyit árnyalnék, hogy az általam említett rö...Csak annyit árnyalnék, hogy az általam említett röghöz kötés elnevezés nem jól hangzik, nem célja, hogy itthonmaradásra ösztönözzön, büntessen. El tudnék képzelni olyan nemzetközi megállapodást, hogy mondjuk a személyi jövedelamadó x %-át átutalja az az állam, amelyikben a más országban képzett diplomás dolgozik annak az államnak, amelyik a képzését finanszírozta. Ez addig működhetne, amíg az átutalt összeg eléri a képzés költségét. Többféle megoldás elképzelhető, az elv az érdekes. Ha ez a rendszer önmagában talán nem is méltánytalan, a korábbi méltánytalanságokkal együtt viszont már az egész rendszer valóban méltánytalan.Pihelevics Attilahttps://www.blogger.com/profile/18328866161486562462noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-33578379718099766752012-01-21T20:53:11.138-08:002012-01-21T20:53:11.138-08:00Van egy érvem a "primitív válasz 1" mell...Van egy érvem a "primitív válasz 1" mellett. Igaz, hogy a felsőfokú végzettségűek általában jövedelemelőnyhöz jutnak, de ennek következtében több adót is fizetnek, így utólag megfizethetik a képzésük költségeit. E logika szerint ésszerű (lenne) a röghöz kötés: vagy itt kell adózni egy ideig vagy vissza kell fizetni az államnak a képzés költségeit. Ha ez így van, akkor itt talán nincs is annyira szó méltánytalanságról, viszont a korábbiakat drasztikusan csökkenteni kellene.Pihelevics Attilahttps://www.blogger.com/profile/18328866161486562462noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-81845919785465142572012-01-21T06:09:29.319-08:002012-01-21T06:09:29.319-08:00Egyetértek azzal, hogy nem kormánypárti bejegyzésr...Egyetértek azzal, hogy nem kormánypárti bejegyzésről van szó. Azért sem, mert a kormány működésére inkább jellemző az, hogy alapos elemzés, kidolgozás és szakmai diskurzus, párbeszéd nélkül hozza döntéseit, mint az, hogy éppen milyen döntéseket hoz.<br />Nem nehéz kitalálni, hogy milyen FIDESZ-reakcióra számíthatott volna mondjuk Gyurcsány, ha ugyanezekkel elő mert volna állni.Pihelevics Attilahttps://www.blogger.com/profile/18328866161486562462noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-82866769685515144882012-01-19T11:51:18.326-08:002012-01-19T11:51:18.326-08:00Egyetlen kérdés, Pista! Biztosan vannak adataitok ...Egyetlen kérdés, Pista! Biztosan vannak adataitok a társadalmi mobilitás mértékéről. Az 50-es évek (erőltetett, de végül is...) nagyobb méretű átrendeződését követte-e másik? Mikor? Milyen hatásnak tudható be (ha igen)?<br />Tőkés (Szombath) HédiTőkés (Szombath) Hédinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-22730031831826370922012-01-19T01:32:49.109-08:002012-01-19T01:32:49.109-08:00Kedves jtrauer! Ebben nyilván nem értünk egyet (de...Kedves jtrauer! Ebben nyilván nem értünk egyet (de majd kiderül mindjárt, hogy ez nem is olyan biztos). Ma is igaz, és a jövőben - ha tényleg a most kialakuló rendszer szilárdul meg - még inkább igaz lesz, hogy amúgy rendes diplomássá válni képes, jó képességekkel megáldott, akár még tehetségesnek is mondható, ám hátrányos helyzetű tanulók nem jutnak el a felsőoktatásba, mert a családjuk nem képes ennek feltételeit előteremteni. Közülük sokak számára a diákhitel sem volt, és nem is lesz megoldás, mert nincs anyagi értelemben vett hátországuk, amely segíthetné őket, ha bajba kerülnének, ezért számukra sokkal nagyobb a kockázata egy jelentős hitel felvételének, mint szerencsésebb sorsú társaik esetében. Az ilyen társadalmi hátterű fiatalok pénzügyekhez való hozzáállása is másmilyen, számukra kevésbé természetes egy nagy összegű hitel felvétele. <br /><br />De lehet, hogy ezek nem nagyon jó érvek, és ellenérvek hatására hajlandó lennék változtatni a nézeteimen. Végül is a hátrányos helyzetű tanuló ugyanúgy a várhatóan számára is átlagosnál magasabb későbbi jövedelméből fogja visszafizetni a kölcsönt, tehát elvileg neki is teljesen ugyanolyanok a feltételek. A diákhitel rendszernek persze akkor nagyon jól kigondoltnak kell lenni (úgy tudom, a mai sem működik rosszul, és nyilván végig lehetne gondolni, hogy kellően ösztönöz-e mindenkit, aki oda való, a továbbtanulásra, s lehet javítani, ha nem). Viszont ha már nem lenne szociális alapú ösztöndíj, akkor ne legyen tanulmányi alapú sem. Ugyanis ezzel nekem az a gondom, hogy Magyarországon ma még iszonyúan erősen összefüggnek egymással a tanulmányi eredmények és a szociális helyzet. Nincs ellenemre az, hogy aki kiemelkedő, aki ígéretes, az kapjon plusz támogatást, csak az a meglátásom, hogy a tanulmányi eredmény alapú ösztöndíj nem ezt szolgálná, hanem a jobb társadalmi helyzetben lévők további támogatását. Mi lenne, ha valamifajta hozzáadott érték alapú ösztöndíjban gondolkodnánk? Mondjuk nem a konkrét tanulmányi eredmény számítana, hanem a rangsorban való előrejutás. Tudom persze, hogy ez meg azért problematikus, mert a rangsor elejéről már nem lehet előbbre jutni.Nahalka Istvánhttps://www.blogger.com/profile/15935189898919211710noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-60718238440824475542012-01-19T01:12:20.647-08:002012-01-19T01:12:20.647-08:00Jó kérdés, hogy mit értek "elit gimnázium&quo...Jó kérdés, hogy mit értek "elit gimnázium" alatt. Ugyanis ez nyilván nem szakkifejezés, hanem köznyelvi, de néha a szakszövegekbe is becsempésződik. Én ilyen esetben mindig megjegyzem, hogy ez nem szakkifejezés, a blog azonban nem szakmai műfaj. Az elit gimnáziumok fogalma mindkét említett értelmezésben használható, és ugyanazt a kört fedi. A legjobb tanulókat tanító gimnáziumokban úgy nagyjából a társadalmi presztízs szempontjából a társadalmi elithez tartozó családok gyermekei tanulnak. De lehetséges egy harmadik értelmezés is: elit gimnázium az, amelyben a lehető legmagasabb szintű oktatás folyik. Nos, ez a kör már szerintem nem fedi az előzőt. Sokszor leírtam már, a PISA vizsgálatokban a legjobb magyar 5% (összehasonlítva a többi országból is a legjobb 5%-kal) rendszerint rosszabbul, több esetben sokkal rosszabbul szerepel, mint az átlag, vagy akár a leggyengébb 5%. Én úgy látom, hogy ennek két oka van: egyrészt bárki bármit mond, a hazai jelentős oktatási szelekció csökkenti a színvonalat (az igazán tehetséges hátrányos helyzetűek nem tudnak kiemelkedni), illetve szerintem baj van a legjobb tanulókat tanító iskolák pedagógiai színvonalával is.Nahalka Istvánhttps://www.blogger.com/profile/15935189898919211710noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-90343425311971355032012-01-18T08:32:00.415-08:002012-01-18T08:32:00.415-08:00Szinte mindenben egyet tudok érteni a szerzővel. K...Szinte mindenben egyet tudok érteni a szerzővel. Kivéve: "Ezt a rendszert pedig meg kell fejelni egy szociális alapú ösztöndíjrendszerrel...". Szerintem ugyanis egy olyan ösztöndíjrendszert kell(ene) bevezetni, amely a tanulmányi eredményekre (és csak arra) figyel.jtrauernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-90404491477632319702012-01-18T06:50:48.640-08:002012-01-18T06:50:48.640-08:00Csak egy régi emlék: nekem az volt az első sokk az...Csak egy régi emlék: nekem az volt az első sokk az oktatási rendszer és általában a róla való gondolkodás ügyben, amikor Bokros Lajos ellen felvonuló diákok egy koporsóval jelentek meg, amire esélyegyenlőség volt írva. Akkor szembesültem azzal, hogy a generációm fejében nagyon nagy sötét foltok vannak. Rossz élmény volt. Amikor évekkel később a népszavazási procedúra eltörölte a tandíjat, onnét fogva biztos voltam benne, hogy pár év és akárki is lesz kormányon be fogják vezetni. Csak más nevet adnak neki. <br /><br />Amit írsz az rendben is van, DE még azt is hozzá tehetjük, hogy az egyetemek között is lesz különbség a diplomák értékében. Tehát a fizetős egyetem gyakorlata még kaphat egy összegekben kifejezhető jogos kérdést is:<br /><br />- ÖN MELYIK EGYETEMEN VÉGZETT?<br />- .....<br />- JAAAA......Zsolthttps://www.blogger.com/profile/10355322256271335877noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-72390573549295777172012-01-18T05:35:05.721-08:002012-01-18T05:35:05.721-08:00Tanár Úr, egy (szinte) mellékes kérdés: mit értesz...Tanár Úr, egy (szinte) mellékes kérdés: mit értesz "elit gimnázium" alatt? Az elit gyermekeit képző gimnáziumot vagy az elit tudású gyerekeket képző gimnáziumot? <br />Egyébként: talált, süllyedt.<br />Bakonyi LászlóAnonymousnoreply@blogger.com