tag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post2394850695024675646..comments2023-12-17T15:29:52.262-08:00Comments on Nahalka István blogja: "Tények" és interpretációik (1)Nahalka Istvánhttp://www.blogger.com/profile/15935189898919211710noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-85940328049677685092012-09-13T03:04:47.396-07:002012-09-13T03:04:47.396-07:00A grafikonon pontszám alapján Korea és Finnország ...A grafikonon pontszám alapján Korea és Finnország emelkedik ki, valószínűleg itt vannak jól kidolgozott koherens rendszerek. A többieket alapvetően a próbálkozgatók, sodródók közé sorolnám, itt nem annyira a GDP-nek lehet nagy szerepe, mint inkább az adott ország oktatási hagyományának, kultúrájának. Magyarország pontszáma a feltüntetett volt "szocialista" országok között a leggyengébb, igaz a kisebb GDP-vel rendelkező Szlovákiával és Lengyelországgal közel azonos,a valamivel magasabb GDP-vel rendelkező Csehországtól elmarad.Attila Pihelevicshttps://www.blogger.com/profile/08055609848355261849noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494881209492573843.post-76752710067165476982012-09-13T02:28:56.266-07:002012-09-13T02:28:56.266-07:00Ennek a bejegyzésnek nagyon örülök! Különösképp a...Ennek a bejegyzésnek nagyon örülök! Különösképp azzal a részével, amely a ráfordítások és a teljesítmény arányával foglalkozik: egyszerűen nem igaz, hogy az "emberi tőkébe való befektetés" a GDP arányos ráfordítást jelenti. A sokszor idézett távol-keleti országok gazdasági növekedése NEM az oktatási ráfordítások növelésének eredménye (az ugyanis csak 10-20 év múlva, számos más tényezővel együtt jelentkezne, ha egyáltalán).<br />A GDP arányosság meg külön gond egy globalizálódó világban, ahol a költségek közelítenek egymáshoz a különböző országokban, miközben a GDP-k meg távolodnak... Így pl., egy 1,5%-os GDP csökkenés melletti oktatási ráfordítás növekedés lehet nominális csökkentés is az elmúlt évhez képest.<br />Horváth AttilaAnonymousnoreply@blogger.com